zaterdag 12 mei 2018

Pelgrimspad 16-17 Steensel-Maarheeze (52km)

9:38 Werk langs de weg
Met de eerste reismogelijkheid uit de reisplanner reis ik vandaag met een dagkaartje van het Kruidvat naar het startpunt van mijn wandeling in Steensel. Ik zit in de eerste klasse met een actiekaartje van NS die daar het recht toe geeft. In de trein naar Utrecht word ik gecontroleerd en krijg ik te horen dat beide kaartjes niet met elkaar mogen worden gecombineerd. Ik besluit om mijn reis dan maar in de tweede klasse voort te zetten en om te voorkomen dat ik mis grijp, besluit ik bij aankomst op Utrecht Centraal om de eerste klas-upgradekaartjes weg te gooien.
9:39 Klein slootje, die Rijn...
Dichterbij blijkt de naam Run te zijn.

In de trein van Utrecht naar Eindhoven word ik nogmaals gecontroleerd. Ik zoek mijn dagkaartje, maar deze kan ik niet vinden. Ik tref wel een upgradekaartje naar de eerste klasse aan. Dat kan maar een ding betekenen, namelijk dat ik per abuis mijn dagkaart heb weggegooid. Ik zit nu dus zonder geldig vervoersbewijs in de trein. Als de conducteur om mijn vervoersbewijs vraagt, leg ik hem de situatie uit. Hij reageert begripvol, maar moet wel de regels volgen. Ik kan wel gebruik maken van coulance als ik contact opneem met de klantenservice van NS, aldus de conducteur. Ik denk dat ze dit alles mogen zeggen om de kans op een conflict zo klein mogelijk te houden. Ik werk rustig mee en als de tweede conducteur die een meter verderop een andere zwartrijder aan het verbaliseren is, aan mijn verbalisant vraagt of deze nog hulp nodig heeft, geeft deze aan dat daar geen sprake van is. Het wordt een dure grap, want naast een boete van 50 euro wordt ook het voltarief van de treinreis gerekend. Dat is tweemaal circa 20 euro. In totaal ben ik dus zo'n 105 euro kwijt aan treinkosten terwijl dat 14,99 euro had geweest als ik het dagkaartje niet had weggegooid. Dat is echter een zorg voor later, want de trein nadert Eindhoven en ik stap uit om te zoeken naar de bus die mij naar Steensel zal brengen.
9:46 Vlak achter het einde van de bebouwde kom van
Riethoven wijst de wegwijzer de andere kant op voor
dit dorpje.

Om 9 uur stap ik bij de bushalte Eindhovenseweg in Steensel uit de bus en ik wacht even totdat de GPS-ontvanger een positie heeft. Ik zie dat ik mezelf niet heel veel speling heb gegeven, maar weet ook dat ik gerust een half uur later thuis kan komen. Ik ga wel proberen om mijn tijdplanning te halen, want ik vind het toch best leuk om de puntentelling van het Songfestival mee te kijken en al ga ik de meeste liedjes niet meekrijgen, kan ik de ontknoping dan nog wel meemaken.

Vanuit Steensel loopt het Pelgrimspad de bossen in en al snel is er van bebouwing niets meer te merken. Af en toe kom ik mensen tegen die hun hond aan het uitlaten zijn, maar als ik wat verder van Steensel kom, neemt dat aantal af. Ik kom nog wel iemand tegen die de hond op de fiets uitlaat, maar daarna wordt het rustig in het bos. Na anderhalve kilometer neem ik een zijweggetje om een geocache te loggen, waarna ik weer terugloop naar het Pelgrimspad. Ik merk een duidelijk verschil in wegkwaliteit tussen het bodpad waar het Pelgirmspad overheen gaat en het pad ernaast waar de geocache verstopt ligt en ik ben blij dat de officiële route voor het beste pad heeft gekozen. Door het uitstapje loop ik wat achter op mijn tijdschema, maar binnen tien kilometer heb ik die achterstand weer ingehaald.
10:11 Brede bospaden

De weersverwachting voor vadaag is niet slecht. Er wordt 24 graden opgegeven en bij de start had ik al mijn jasje en overhemd uitgetrokken. Na een uur wandelen besluit ik om ook de broekspijpen los te ritsen en zo loop ik al vrij vroeg in korte broek en t-shirt verder. Bij het uittrekken van de broekspijpen spuit ik gelijk een laag zonnebrand over armen, benen, nek en hoofd en ik onthoud het tijdstip, zodat ik er een uur later met Deet overheen kan tegen de muggen en andere beestjes die op mijn bloed uit zijn. Ik kleed om op een bankje tegenover een huis waar een auto geparkeerd staat die in zijn aanhanger afrikaantjes heeft liggen en probeert om mij een bloem te verkopen 'tegen de muggen'. Ik zeg dat een bloem niet zo makkelijk meenemen is tijdens het wandelen en ga vervolg mijn tocht.
10:14

Na 11 kilometer loop ik tussen Waalre en Valkenswaard. Hier toont het parcours van het Pelgrimspad een V-vorm waarbij het onderste deel van de V op de stadsrand van Valkenswaard ligt. In het routeboekje daat een kortere route met als opmerking 'toekomstige route'. Ik vraag me af waarom dat nu de route nog niet is, maar omdat ik de kilometers wil maken, besluit ik om gewoon de huidige route te volgen. In de V ligt een geocache en nadat ik deze heb gelogd, kom ik aan aan de noordrand van Valkenswaard. Hier zie ik gelijk waarom de route via dit punt loopt, want hier is een kruispunt met verkeerslichten. Ik steek hier een drukke weg over en het zou niet verantwoord zijn om wandelaars deze weg zonder verkeerslichten te laten oversteken. Aan de overkant staat een bushalte met bankje en ik besluit van dit bankje gebruik te maken om even te rusten. Terwijl ik op het bankje zit, valt mij de naam van de bushalte op: Eindhovenseweg, zo heette de halte in Steensel, waar ik vandaag begon, ook.
10:32

Net onder knooppunt Leenderheide kruis ik de autosnelweg A2, maar de Leenderheide zelf bezoek ik vandaag niet. Het Pelgrimspad loopt iets zuidelijker over de Groote Heide naar Heeze. Heeze is de enige echte doorkomstplaats van de dag waar de route door het centrum loopt. De enige redelijk gegarandeerde plek om gebruik te kunnen maken van horeca, maar dat realiseer ik me op dat moment niet. Ik loop een terras voorbij en onder het station door op weg naar de Strabrechtse Heide. Na tien kilometer gaat de Strabrechtse Heide over in de Somerense Heide en ook de volgende tien kilometer loopt de route alleen door bos en hei. Ik ben verbaasd als ik uiteindelijk aan het begin van een bospad een kombord aantref met daarop de tekst 'Maarheeze'. Doordat ik in Heeze mijn water niet heb ververst, loop ik al even zonder water rond. De laatste restjes opgewarmd water heb ik weggedronken en ik merk dat mijn lichaam om meer vocht vraagt. Als ik het kombord van Maarheeze zie, moet ik nog met een omtrekkende beweging om het plaatsje heen voordat de route naar het station gaat, maar ik besluit dat het genoeg is geweest en loop direct richting het station. Ik heb inmiddels al 50 kilometer gelopen, dus qua afstand hoef ik de extra kilometers niet per se te lopen van mijzelf. Als ik op het station aankom, koop ik eerst een flesje jus d'orange en vraag ik aan de bediende of deze weet waar de NS-bussen parkeren.
10:33 Wat hangt hier nou weer over het water?

Tijdens de laatste kilometers heb ik via de 9292-app de route naar huis gecontroleerd en opgemerkt dat er op dit moment geen treinverkeer is vanaf Maarheeze. Er zijn NS-bussen ingezet naar zowel Eindhoven als Weert en ondanks dat ik naar het noorden (en dus Eindhoven) moet, adviseert de planner toch om de bus naar Weert te nemen. Ik heb dan een speling van een kwartier op station Weert terwijl de bus naar Eindhoven me slechts twee minuten zou geven om van de bus naar de intercity te rennen. Ik laat de bus naar Eindhoven dan ook vertrekken en wacht op de bus naar Weert. Deze komt maar niet opdagen en in de tussentijd is wel de lijndienst naar Weert aangekomen. Een groepje jongeren die een Oost-Europese taal met elkaar spreken stappen deze bus in, maar de chauffeur roept hen in het Nederlands terug omdat ze moeten betalen. Dit werkt natuurlijk niet, dus ik help de chauffeur door hem te vertellen dat deze jongeren geen Nederlands spreken. De chauffeur blijkt echter niet ontvankelijk voor het ontvangen van informatie, want als ik hem vraag hoe laat hij in Weert aankomt, geeft hij daar tot driemaal toe geen antwoord op. Als hij de buitenlandse jongeren uit zijn bus heeft, vraagt hij of ik nog mee wil en in een split second besluit ik om maar mee te gaan naar Weert. De lijnbus rijdt echter toeristisch via Budel waardoor ik de intercity nooit meer ga halen, ontdek ik terwijl ik in de bus zit. Als ik in Weert op het station aankom, heb ik 20 minuten tot de volgende intercity en op het stationsplein loop ik een cafetaria binnen om te gaan eten.
10:44 Niet ver van Eindhoven.

De deet heeft niet echt geholpen om de insecten te weren, want uiteindelijk ben ik op ongeveer tien plekken flink gestoken. Waarschijnlijk werkt deet maar voor beperkte duur en had ik opnieuw moeten spuiten, maar dat is iets om nog uit te zoeken. Ook heb ik gemerkt dat mijn schoenveters slecht beginnen te worden, dus het is zaak om voor de Nijmeegse Vierdaagse alvast nieuwe veters in te slaan zodat ik niet tijdens de Vierdaagse met gebroken veters kom te zitten. Dat was twee jaar geleden wel het geval. Gelukkig heb ik dit keer geen blaren opgelopen, dus dat valt dan weer mee.
11:08 Het snelfietspad van Eindhoven naar Valkenswaard.

In de bus vond ik nog een dagkaartje voor de trein van Albert Heijn, maar deze blijkt al te zijn verlopen. Dan toch maar inchecken met de ov-chipkaart. Als ik in Utrecht aankom, heb ik volgens de planner een overstap van 20 minuten, maar dan wordt iets omgeroepen met betrekking op de gereed staande trein naar Nijmegen. Die trein moet ik hebben, dus ik loop snel die kant op. De reisplanner vind dit kennelijk geen aansluiting, maar bij een treindienst die elk kwartier rijdt is een overstap van 20 minuten natuurlijk onzinnig. Zo win ik weer een kwartiertje en kom ik toch rond 21:30 thuis aan.



Statistieken
Afstand:51,8 km
Gemiddelde:5,5 km/h
Bewogen gem.:6,3 km/h
Totaalteller:4717,7 km

Het Pelgrimspad na 6 dagen.
11:25 Eindhovenseweg bij Valkenswaard.
De start van de wandeling was bij de gelijknamige halte in Steensel.
11:43
12:24 Over de A2 bij Leenderheide
12:24 De A2 richting Maastricht
12:50
13:19 Heeze
13:21 Succes met je invalidenvoertuig om door die hekjes heen te komen!
13:26 Onder station Heeze door.
14:08 Strabrechtse Heide
14:11 Strabrechtse Heide
14:31 Strabrechtse Heide
14:37 Strabrechtse Heide
14:53 Strabrechtse Heide
15:32 Strabrechtse Heide
15:32 Mul zand
15:56 Dat ga ik niet redden, maar ik volg wel het parcours ervan.
15:57
16:04 Langs een golfbaan
16:13
16:15 Zonnewijzer
16:56
17:03 Heuvelachtig weggetje
17:43 Gekapt bos
18:05 Bebouwde kom van Maarheeze. Alhoewel, bebouwd?

<< 's-Hertogenbosch-Steensel (61km) Maarheeze-Roosteren (60km) >>