zaterdag 10 februari 2018

Pelgrimspad 6-9 Nieuwpoort-Vuren (55km)

8:23 Vertrek uit Nieuwpoort
Vandaag reis ik met de tweede trein naar Utrecht. De eerste trein heeft geen aansluiting op de bus naar Nieuwpoort, dus slaap ik een half uurtje langer uit. Ik loop de trap op naar het perron en dan lees ik dat de trein 5 minuten vertraging heeft. Snel zoek ik uit hoeveel minuten ik nog over heb om in Utrecht de aansluiting met de bus te halen. Moet lukken. Maar door die vertraging kan de trein maar een stuk langzamer rijden doordat de trein achter een stoptrein rijdt. Lekker dan. Ik blijf rekenen en uiteindelijk heb ik 5 minuten om in Utrecht naar de bus te rennen. Ik sta vooraan in de trein en zodra de deuren open zijn ren ik naar boven de stationshal in. Helaas weet ik niet precies waar de bushalte staat. In de trein had ik al wel uitgezocht dat het onder de stationshal naast perron 21 moet zijn. Ik ren naar de poortjes en omdat ik haast heb ren ik weer eens dwars door de poortjes heen. Toch handig, die dunne benen! Aan de andere kant zit ik fout, dus ik kijk om mij heen en zie een bordje die aangeeft waar de bushaltes zijn. Ik ga het bordje volgen, en via andere bordjes kom ik uiteindelijk toch op de juiste plek. Daar hoef ik maar een minuut te wachten totdat de bus aankomt. Gelukkig heb ik het dus gehaald, want op de route van vandaag zit een veerdienst die mij van Gorinchem naar Woudrichem moet brengen en mijn ingeplande oversteek is de een-na-laatste van de dag. Als ik de bus had gemist, dan was ik veroordeeld tot de laatste oversteek van de dag en had ik geen speling meer gehad. Dat blijkt gelukkig mee te vallen.
8:26 Kruising van 3 LAW's

We zitten met 3 mensen in de bus en zowaar rijdt de bus zonder te stoppen op kleine bushaltes naar Nieuwpoort. Daar stap ik uit, net als een van de andere twee reizigers. Ik zet het gps-apparaat aan en loop alvast naar de Dam. Dat is een open plekje waar je dus sneller ontvangst kan krijgen. Zodra ik ontvangst heb, start ik mijn wandeling. Al snel loop ik Nieuwpoort uit en over de Wilgenweg naar Groot-Ammers. In deze omgeving ben ik opgegroeid maar ik merk nu ik lange afstanden loop hoe dicht alles eigenlijk bij elkaar ligt.

Als ik in Groot-Ammers bij de Molenkade aankom, zie ik dat er naast de kade een zandlichaam is geplaatst en het lijkt erop dat hier een weg wordt aangelegd, maar ik heb geen flauw idee wat daar het nut van zou zijn. Ik passeer de vier molens die langs de kade staan en als ik even later aan de andere kant van het water terug loop, zie ik op een bord dat het om een verbreding van de kade gaat. Waarom dat dan nodig is, weet ik ook niet, maar de tijd zal het leren.
9:09 Brandstofsilo's bij Groot-Ammers

Bij het vertrek was het nog koud en in Groot-Ammers is het ook wat gaan regenen. Bij de derde molen op de Molenkade stop ik om de poncho om te doen, want ik begin toch echt nat te worden. Net voorbij de vierde molen verwacht ik de Kikker, zoals de brug is genoemd die hier gedurende al mijn jeugdjaren over het water lag, maar deze brug blijkt te zijn weggehaald. In 2012 schaatste ik de Molentocht en toen lag deze oude brug er nog. Een stukje verderop ligt een nieuwe brug en over die brug passeer ik het water en kom ik uit bij de Ammersekade. Nu loopt de route weer een stuk terug en net voorbij de brug over het Achterwaterschap sla ik linksaf een graspad in. Dit pad loopt enkele kilometers lang naar het westen en komt uit bij het gehucht De Donk. Inmiddels is de regen gestopt en is een winterzonnetje gaan schijnen. Als ik bij De Donk over de brug ben gelopen, trek ik de regenkleding uit, smeer ik mijzelf in tegen de zon en doe ik een petje op. Terwijl ik daarmee bezig ben, komt er een vrij grote groep mensen aangelopen. De voorhoede vraagt mij of er aan de andere kant van de brug een verharde weg ligt. Ik zeg dat ik over een onverhard deel heb gelopen, maar dat je wel een verhard deel kan volgen richting Streefkerk. Dat laatste gok ik op basis van mijn kennis van de Alblasserwaard.
9:30 De vier molens langs de Ammerse Molenkade

Ik loop verder de polder in richting Bleskensgraaf. Hier loopt de route anders dan dat ik had verwacht, Ik verwacht rechtsaf te moeten gaan om in Bleskensgraaf een brug over de Graafstroom te moeten nemen, maar in plaats daarvan moet ik linksaf. Een stukje verder is er een andere brug om de Graafstroom over te steken. De route loopt rechtdoor, maar er ligt geen weg. Even goed kijken: jawel hoor, een graspad. Ik herken het op basis van een routesticker van de provincie Zuid-Holland. Die stickers met een rode pijl in een gele achtergrond zie ik veel vaker dan de wit/rode stickers van het Pelgrimspad. Het geeft in ieder geval aan dat het een wandelpad is. Zo loop ik het graspad op. Even verderop zie ik een molen staan. Ik loop richting die molen, maar als ik bij een hek kom, zie ik een bordje dat aangeeft dat ik niet verder mag (Verboden toegang, art. 461). De molenaar loopt buiten, dus ik vraag hem hoe dat zit. "Loop je het Pelgrimspad?" is zijn antwoord. Ik bevestig het en hij zegt dat ik door het weiland langs de molen moet lopen. "Dit loopt dood". Ik dank de man voor zijn informatie en loop weer een stukje terug. Even later loop ik door het weiland langs de molen en nadat ik de molenaar heb gegroet, zie ik dat er een slootje loopt waardoor het pad inderdaad dood loopt.
09:46 De "nieuwe Kikker"

Ik volg de route door het weiland. Een stukje verderop kruis ik een weg, maar daarna loop ik weer verder over het weiland. Nog wat verder kom ik uit bij de provinciale weg N214. Deze weg passeer ik ter hoogte van de brug die de weg over de Binnenvliet leidt. Ik weet dat deze weg een belangrijke verkeersader in de Alblasserwaard is en dat mensen er 80 km/h mogen, maar vaak juist op dit stuk een stuk sneller rijden. Goed uitkijken dus. Voordat ik het asfalt betreed, kijk ik naar de drukte op de weg en zie ik dat de weg op de brug aan beide kanten een vluchtstrook heeft. Dat geeft mij mooi de ruimte om langs de weg de brug over te steken. Het zou mij niets verbazen als dit korte stukje vluchtstrook is aangelegd om wandelaars ruimte te geven. Deze brug is immers de enige manier om het water te passeren.
10:33 Op weg naar De Donk

De N214 loopt hier in een bocht en als je de richting van deze weg aan de oostkant van de bocht zou doortrekken, dan zie je hier een wandelpad lopen. In de driehoek hiertussen bevindt zich een parkeerplaats voor auto's en een stukje bos (voor zover je in deze regio van een bos kunt spreken). Aan de andere kant van de driehoek ligt een geocache. Dit betreft een zogenaamde 'challenge', waarbij je aan bepaalde eisen moet voldoen om de cache te mogen loggen. In dit geval moet je eerst een geocache hebben gevonden waarvan de naam begint met elke letter van het alfabet en de 10 cijfers. In totaal dus 36 caches. In de voorbereiding van deze wandeltocht had ik gezien dat ik nog nooit een geocache had gevonden waarvan de naam met een Q begon. Dat heb ik in de afgelopen weken alsnog gedaan en dus mag ik vandaag deze geocache loggen. Daarna loop ik over voor mij totaal onbekende wegen verder richting het zuiden.
10:49 Op het bruggetje bij De Donk. Aan de horizon ligt
ergens Groot-Ammers.

Aan de horizon zie ik de skyline van Sliedrecht opdoemen. Iets ten noorden van het dorp probeer ik een geocache te bereiken. Deze ligt onderin een koker met gaatjes en kan naar boven worden gehaald door eerst alle gaatjes af te plakken en dan de koker te vullen met water. Ik doe mijn best, maar de waterdruk wordt zo groot, dat de duct-tape niet blijft zitten. Uiteindelijk geef ik het op. Als het zoveel moeite kost, was het sneller geweest om met een gereedschapset de hele constructie los te maken en om te draaien om bij het kokertje te komen. Maar goed, gereedschap heb ik niet bij me.

Net voordat ik de Betuwelijn zou passeren, slaat de route linksaf over de Tiendweg richting Hardinxveld-Giessendam. langs deze onverharde weg met knotwilgen aan beide kanten heeft een geocacheteam maar liefst een stuk of vijftien geocaches geplaatst. Om een geocache te mogen plaatsen, moet deze minstens op een bepaalde afstand van andere geocaches liggen en deze serie ligt zo dicht mogelijk bij elkaar. Op een enkele geocache na weet ik ze allemaal te vinden. Bij de laatste geocache staat het verzoek aan de bezoekers van de cache om niet langs de nabijgelegen molen naar de cache te lopen. Het Pelgrimspad loopt echter wel langs die molen en dus sla ik het verzoek van de plaatser van deze cache in de wind.
11:22 Een bijzondere manier van asfalteren

De wieken van de molen draaien flink hard rond en het lijkt er op dat het niet veilig is om de molen te passeren. Ik blijf eerst een poosje naar de wieken kijken voordat ik erlangs durf te lopen, zo dicht komen de wieken langs het pad. Enigszins gebukt ren ik langs de molen. Ik heb al eens gezien dat een pad langs een molen met lint was afgezet omdat de wieken echt langs het pad gingen, maar je kan er niet van uitgaan dat als er geen lint is, het veilig is om te passeren. Gelukkig valt het mee en kan ik mijn weg vervolgen.

Ik kruis de Betuwelijn en niet veel later loop ik Hardinxveld-Giessendam binnen. Vlak voor de spoorwegovergang in het centrum van Hardinxveld sla ik linksaf een smal paadje in. Wat volgt is een geocache en een onverhard pad naar het oosten. Een stukje verderop moet ik echter over een nat baggerveld wat ertoe leidt dat de onderkant van mijn broek en mijn schoenen onder een dikke laag bagger zitten. Ik ga voortijdig het spoor over om alsnog over een verhard voetpad te kunnen lopen. Ik kom automatisch weer op het Pelgrimspad terecht en de weg buigt af om de snelweg A15 te kruisen op weg naar Boven-Hardinxveld. Op zich ben ik wel toe aan een rustpauze, maar als ik zie dat een bankje bij het snelwegviaduct bezet is, besluit ik verder te lopen. De wetenschap dat ik bij de veerdienst van Gorinchem naar Woudrichem verplicht moet rusten overtuigt mij om maar even door te lopen.
11:33 Bleskensgraaf

Ik loop nu over een wat rommelige weg langs een nieuwe woonwijk in aanbouw. Langs deze weg ligt een aantal geocaches van een serie. Het is echter vrij druk met wandelaars op deze weg en als ik bij een van de caches even voorover hang om de beenspieren wat te rekken en tegelijk te wachten totdat ik ongezien kan loggen, vraagt een voorbijgangster of het goed met me gaat. Ik reageer opgewekt dat ik even mijn spieren aan het rekken ben en ze loopt weer gerustgesteld verder. Aan het eind van deze weg loop ik een dijk op. Aan de andere kant van de dijk loop ik direct weer naar beneden. Het Pelgrimspad loopt hier het natuurgebied De Avelingen in, maar vanwege het hoge water is dit gebied afgesloten voor wandelaars. Een groot deel van het gebied staat onder water en het droge deel is nu vrij voor de dieren die graag droge voeten houden. Ik loop dan maar om het gebied heen op een fietspad dat buitendijks is gelegen, maar er nog wel droog bij ligt. Aan het eind van dit fietspad sla ik linksaf. Ik kruis het Kanaal van Steenenhoek en ga net voor de A15 rechtsaf richting Gorinchem. Ik loop nu op een weg die halverwege geblokkeerd wordt door een obstakel waardoor auto's niet kunnen doorrijden. Vroeger reed ik dagelijks over dit fietspad naar school, maar ik merk dat deze weg nu naar het industrieterrein leidt. Dat was vroeger niet zo, maar gelukkig geeft mijn kaartje wel de huidige situatie weer.
11:46 Hier moet ik door het weiland lopen naar de N214.

Als ik aan de andere kant van het industrieterrein ben aangekomen, kom ik uit bij de Banneweg. Dit is de weg die vanaf de A15 naar het centrum van Gorinchem loopt. Ik sla rechtsaf op weg naar de binnenstad en als ik ter hoogte van het station rechtsaf sla, kom ik een carnavalsorkest tegen dat terug is op weg naar de auto. Vandaag is het carnaval begonnen, maar ik was alweer vergeten dat ze daar in Bliekenstad ook aan meedoen, al ligt het net niet in Brabant.

Zo snel als ik de binnenstad ben ingelopen, zo snel loop ik er weer uit en over de stadswallen loop ik verder richting de waterpoort. Ik weet al een tijdje dat ik de ingeplande overtocht niet meer ga halen, dus ik heb veel profijt van mijn sprintje vanmorgen op station Utrecht. Ik heb nu nog een half uur totdat de laatste overtocht van de dag van Gorinchem naar Woudrichem vertrekt. Er liggen hier twee geocaches waarmee ik wat van de tijd kan doden. Daarna loop ik het wachthuisje binnen. Hier bestel ik een frietje en een blikje chocolademelk. Ook kan ik hier naar het toilet. Ik blijf binnen zitten totdat het vaartuig dat mij zal overzetten aanmeert. Ik loop de kade op en ga lekker binnen zitten. Daar is het lekker warm. De overtocht duurt een kwartier en zo heb ik ongeveer drie kwartier rust voordat ik in Woudrichem mijn tocht kan vervolgen.
11:56 Een dun laagje ijs

Woudrichem (Woerkum) is het dorp waar de serie "Dokter Tinus" is opgenomen en terwijl ik door het dorp loop, lijk ik wel wat straten te herkennen van de enkele keren dat ik een aflevering van het programma heb gezien. Woudrichem is niet groot en al snel loop ik het stadje weer uit. Ik loop over een dijk richting Rijswijk (NB), maar inmiddels is het al wat aan het schemeren dus ik stop even om mijn reflecterende hesje om te doen en mijn zaklamp uit de tas te pakken.

Een stukje verder geeft het routeboekje twee mogelijkheden om naar de Wilhelminasluis te lopen. De officiële route is niet toegestaan tijdens het broedseizoen. Ik weet niet precies wanneer dat is, maar wel dat dat niet in februari is. De hoge waterstand die ervoor zorgde dat ik bij Avelingen niet door de griend kon lopen doet mij hier ook besluiten om maar op de dijk te blijven en dus de alternatieve route te nemen. Zo vermijd ik onverhard pad en omdat de onverharde paden vandaag ook weer vrij vaak baggerpaden waren, vind ik het ook wel weer genoeg voor vandaag. Inmiddels is het ook donker en dan loop ik liever over fatsoenlijke wegen. Als ik de Wilhelminasluis ben gepasseerd, gaat de route rechtsaf om over een stukje onverharde weg weer terug naar de oorspronkelijke weg te lopen. Daar steek ik de weg over en loopt de route over een onverhard pad waar een kaarsrechte asfaltweg langs loopt. Ik kies voor het asfalt en terwijl ik hier loop, heb ik contact met mijn vrouw die in de buurt is en aanbiedt om me op te halen. Hierdoor verander ik het eindpunt van mijn route. In plaats van het centrum van Brakel, zal ik nu opnieuw de rivier overvaren naar Herwijnen en Vuren.
12:13 Nog niet opgeruimde stormschade van
de storm van 18 januari.

Aan het eind van het asfaltpad kom ik uit op de dijk richting Brakel. Ik zie dat ik nog zo'n 3 kilometer te gaan heb en in de verte zie ik lichtjes aan het water, wat mij doet vermoeden dat daar de veerdienst aanmeert. Op het kaartje zie ik dat dat wel ergens in die hoek moet zijn en terwijl ik daarover nadenk, kom ik er steeds dichterbij. Als ik aankom bij de weg naar het veer, komen de auto's die net de overtocht gemaakt hebben, aanrijden. Ik loop de weg uit, maar tegen de tijd dat ik bij het water aankom, is de pont alweer aan de overkant en moet ik dus wachten totdat deze weer terug is. In de tussentijd passeert nog een binnenvaartschip, maar uiteindelijk vaar ik voor 60 cent naar de overkant. Hier loop ik richting de A15 en halverwege stap ik in de auto op weg naar huis. Uiteindelijk ben ik meer dan een uur eerder thuis dan wanneer ik met het openbaar vervoer naar huis zou zijn gereisd.
12:30 De skyline van Sliedrecht

Doordat ik bij het instappen heb verzuimd om de gegevens van de gps uit te lezen, weet ik niet wat mijn bewogen gemiddelde is. Ik zet het gps-apparaat pas uit als we bij Rhenen over de brug rijden en dan is de gemiddelde dagsnelheid alweer opgelopen naar 8 km/h, maar dat is uiteraard een zinloze statistiek. Bij het bepalen van de dagafstand blijk ik ruim 2,5 kilometer door veerdiensten te zijn voortbewogen, dus die afstand heb ik er maar afgehaald.



Statistieken
Afstand:54,0 km
Gemiddelde:5,1 km/h
Totaalteller:4529,9 km

De voortgang na 3 dagen.

13:19 Bij de aanleg van de Betuwelijn is een archeologische ontdekking gedaan.
13:40 Met gevaar voor eigen leven langs de molen
14:44 Over het Kanaal van Steenenhoek bij Boven-Hardinxveld
15:25 Het natuurgebied De Avelingen is afgesloten.
15:29 Hier had ik ook niet willen lopen...
15:35 ...maar dat geldt niet voor iedereen.
16:16 Een carnavalsband verlaat het centrum van Bliekenstad.
16:19 Verdedigingswerk langs de stadswallen van Gorinchem
16:28 Aankomst bij de Waterpoort
17:14 Op het veerschip Gorinchem-Woudrichem
17:17 De brug bij Gorinchem met daarop de snelweg A27
17:20 De Merwede
17:32 Woudrichem. Is dit de parkeerplaats van Dokter Tinus?
17:37 Korenmolen 'Nooit Gedagt'
18:56 In het donker op weg naar Brakel. Gelukkig met een goede zaklamp.


<< Etappes 4-6 Etappes 9-12 >>