zaterdag 1 juli 2017

Noaberpad 13-11 Glanerbrug-Ootmarsum (40km)

Nieuwe wandelschoenen
Het is bijna twee maanden geleden dat ik het Noaberpad verliet bij Glanerbrug en het plan is om vandaag weer verder te gaan met het bewandelen van dit pad. Tot nu toe heb ik steeds afstanden van ongeveer 50 kilometer gelopen, maar als ik dat vandaag doe, eindig ik ergens in Duitsland en is het onmogelijk om voor een schappelijke prijs op tijd weer thuis te komen. Vandaar dat ik vandaag 'slechts' 40 kilometer heb ingepland zodat ik de volgende keer in één ruk van Ootmarsum naar de provincie Drenthe kan wandelen.
8:35 De nieuwe stoptrein Arnhem-Düsseldorf in Arnhem

Na een lange hete periode is het de afgelopen week weer gaan regenen en vooral vandaag is vooraf aangegeven als een regendag. Volgens de weersverwachtingen valt er zo'n 10-20 mm regen en dat verdeeld over de hele dag. Dan kun je kiezen om op een ander moment te gaan lopen, maar dat kwam in de agenda niet uit, dus heb ik in de voorbereiding uitgezocht hoe je het best in de regen kan lopen. Omdat ik vaak door bossen loop, heb ik besloten om gamaschen aan te schaffen. Daarmee voorkom ik dat water vanaf de bovenkant in je schoen kan komen en ben je beveiligd tegen teken en pijnlijke plantjes zoals brandnetels.
10:39 Op station Enschede

Naast de gamaschen heb ik een maand geleden nieuwe wandelschoenen aangeschaft. De vorige schoenen waren niet meer goed genoeg. Na 5 jaar en 3000 kilometers was het tijd om ze te vervangen. Bij de Vierdaagse van 2016 was er op de laatste dag veel regen en onweer. Mijn schoenen hield de regen toen al niet meer tegen. Bij mijn vorige wandeling (Groenlo-Glanerbrug) moest ik in de eerste kilometer door nat gras lopen en ook toen waren mijn sokken al vrij snel doorweekt. Omdat ik erg tevreden ben met Just For Feet waar ik vijf jaar geleden mijn vorige schoenen had aangeschaft, heb ik besloten om ook dit keer bij hen langs te gaan. Ik moet nog wel wennen aan de nieuwe schoenen, maar na enkele korte wandelingen (van circa 3 kilometer per keer) is vandaag de eerste fatsoenlijke inloopwandeling.
12:22

Daags voor de wandeling was de weerverwachting aangepast. In plaats van dat het de hele dag zou regenen, verwachten ze nu dat er 's morgens regen is en 's middags niet. Omdat ik slechts 40 kilometer ga lopen, kan ik wat schuiven met de tijd en ik besluit om een uurtje later de trein te pakken. Het is dan ook wat drukker op het station dan dat ik gewend ben van eerdere wandeldagen. De planner laat me via Arnhem reizen en vanaf Arnhem met de intercity naar Zutphen. Onderweg stopt deze trein nog bij Dieren, maar doordat ik op mijn telefoon naar een Netflix-productie zit te kijken en de informatievoorziening op de display in de trein niet actueel is, zie ik 7 minuten na vertrek van station Zutphen dat ik de uitstap heb gemist. Dom! Ik ga gelijk uitzoeken wat ik nu moet doen, en ik blijk vanaf het volgende station (Deventer) ook een directe verbinding naar Enschede te kunnen pakken. Uiteindelijk levert dit me bij de start een half uur vertraging op. Op station Enschede ga ik nog even naar het toilet voordat ik de Duitse trein instap die me naar Glanerbrug moet brengen en niet veel later begin ik vanaf het perron van dat station aan mijn wandeling.
13:59 Langs de A1 richting De Lutte en Duitsland

De afstand is vandaag wat korter, maar het aantal geocaches dat op de route ligt, is juist wat hoger. In Glanerbrug passeer ik al twee caches die ik beide vrij snel kan vinden. De tweede ligt formeel niet meer in Glanerbrug, want deze ligt net over de landsgrens aan de Gronause kant. Ik loop nu even in Duitsland, maar al bij mijn eerste afslag gaat het mis, want ik ga een doodlopende weg in die ook voor wandelaars doodlopend blijkt te zijn. Het weer is erg wisselvallig en in deze doodlopende straat stop ik even om mijn poncho op te doen. Hierdoor let ik wat minder op de route, maar zodra ik zie dat ik niet verder kan, loop ik terug om de juiste afslag te pakken.
14:05 De A1, vlakbij de laatste afrit voor de grens

Ik loop nu in Duitsland, maar doordat ik evenwijdig aan de Nederlandse grens loop, blijft mijn telefoon gewoon met het Nederlandse netwerk verbonden. Ineens zie ik Nederlandse verkeersborden en blijk ik weer in Nederland te lopen. Voorheen zag ik dat heel duidelijk op het kaartje op het gps-apparaat, maar afgelopen tijd heb ik nieuwere kaarten van Duitsland op het apparaat gezet en die nieuwe kaarten lijken qua kleuren veel meer op de Nederlandse kaart dan voorheen. Ik heb nu een paar kilometer gelopen, maar zal de landsgrens voor de rest van de dag niet meer passeren.
14:09 Soms kun je er niet omheen lopen

De route leidt verder richting Losser en mijn loopgemiddelde is vanaf de start al vrij laag. Steeds als het begint te regenen stop ik even om mijn poncho en gamaschen aan te trekken. Als het droog wordt, is de poncho te warm en doe ik die weer af. Er vallen vaak korte buien waardoor ik vaak even stil sta. Ondanks het lagere gemiddelde blijf ik vrij rustig. 's Avonds heb ik alle tijd om naar thuis te reizen, dus ik kom vanzelf wel aan in Ootmarsum en zie dan wel hoe laat het is en wanneer de bussen rijden.

Het pad loopt door richting de snelweg A1.  Al ongeveer vier kilometer voordat ik bij de snelweg uitkom, hoor ik het geluid van de auto's al. Uiteindelijk loop ik langs de snelweg en na ruim 18 kilometer passeer ik de A1 via een viaduct dat over de snelweg ligt. Hier loopt ook een spoorlijn die de snelweg kruist en terwijl ik de A1 oversteek, is de spoorwegovergang gesloten vanwege een lange trein. Tegen de tijd dat ik bij de overgang ben kan ik weer doorlopen. Een paar kilometer verder loop ik De Lutte binnen. Het begint nu weer te regenen en op straat is het hier erg rustig.
14:14 Eindelijk lijken de buien weg te trekken

Ik ben nu uitgekomen op de tweede helft van de wandeling. Ik ben gewend dat dat pas zo is na 25 kilometer, maar vandaag is dat dus al na 20 kilometer. Ik loop langs Rossum en hier pauzeer ik even bij een rustpunt waar ik warme chocolademelk bestel. Ik geef de benen even rust en ik vervang de batterijen van het gps-apparaat. Na ongeveer 10 minuten loop ik weer verder en de benen voelen weer wat beter aan. Inmiddels is het al even droog en de zon probeert zelfs even door de wolken te komen. Het is gelijk een stuk warmer en de poncho stop ik weer op mijn rugzak. Nadat ik enkele kilometers langs het Kanaal Almelo-Nordhorn heb gelopen, ga ik even op een bankje zitten om mezelf in te smeren met zonnebrandcrème. Ik hoef niet ver meer, maar het zou jammer zijn als ik nu als nog zou verbranden. Even later loop ik door Groot-Agelo, een klein plaatsje met een kroeg en een basisschool. Op de kaart zie ik dat er toch wel vrij veel huizen staan, maar dat valt niet echt op als je er doorheen loopt.
14:39 Hier trek ik alle regenspullen uit,
want het lijkt erop dat het nu droog blijft.

Inmiddels ben ik al meerdere bordjes gepasseerd die aangeven dat ik moet afslaan om in Ootmarsum uit te komen. De afstanden zijn korter dan de route die ik nog moet lopen. Kennelijk loop ik een soort rondje om Ootmarsum voordat ik het dorp bereik. Even voor Ootmarsum kom ik uit bij de Kuiperberg, een rustig punt met een mooi uitzicht. Hier controleer ik de 9292-app en ik zie dat de bus twee minuten vertraagd is. Dat zou betekenen dat ik deze nog net zou kunnen halen. Ik ga snel door en met een hoog tempo kom ik in Ootmarsum aan. Hier verlaat ik de officiële route om zo snel mogelijk bij de bushalte uit te komen. Uiteindelijk kom ik rennend aan bij de weg waar de bus langs rijdt en op het moment dat ik de weg kan zien, zie ik de bus wegrijden. Helaas gemist. Ik loop terug naar het centrum van Ootmarsum en op mijn telefoon zoek ik uit waar er cafetaria's zijn. Ik blijk voor een cafetaria te staan, dus ik loop snel naar binnen en bestel wat te eten. De 9292-app geeft aan dat de volgende bussen zijn uitgevallen en dat ik een uur moet wachten voor de volgende. Ik heb dus wel even tijd om te eten. Terwijl ik aan het eten ben, ververs ik de app en ik zie nu dat de bus toch een half uur later al vertrekt. Dat is over minder dan 10 minuten, dus ik vraag om een doggy bag en loop al etend naar de halte. Hier heb ik nog tijd om al het eten op te eten en terwijl ik in de eerste bus stap die langs komt, krijg ik door dat de bus voor beide richtingen op dezelfde halte stopt. Ik zit nu in de bus naar Almelo, de volgende bus zou een minuut later langskomen en naar Oldenzaal rijden. Het maakt mij niet uit, want in beide gevallen kom ik even laat thuis.
14:45 Zomaar een steen, maar je zou het een vooraankondiging
van de toekomstige kilometers in Drenthe kunnen noemen

Na 17,9 inloopkilometers zijn dit de eerste echte wandelkilometers met mijn nieuwe schoenen. Ik heb geen blaren, de voeten zijn droog gebleven en ik heb nergens last van. De schoenen zijn nu echt goedgekeurd en ingelopen. Dat is goed nieuws, want over een maand is de volgende wandeling ingepland. Dan loop ik 53 kilometer van Ootmarsum naar Drenthe.



Statistieken
Afstand:40,4 km
Gemiddelde:5,3 km/h
Bewogen gem.:6,6 km/h
Totaalteller:4191,4 km
De voortgang na vijf wandeldagen.

14:49 Een onheilspellende lucht, maar wel een mooi plaatje
16:08 Dit had ik in Twente niet verwacht
16:09 Ook in deze contreien blijkt een Beuningen te liggen
16:21
16:57 Langs Kanaal Almelo-Nordhorn
17:17 Een zandpad met een hectometerpaaltje...
17:23 Een toepasselijke straatnaam langs het Noaberpad
17:35 De basisschool van Groot-Agelo
17:36 De laatste kilometers naar Ootmarsum
17:47 Dit huis lijkt een groot gat in het dak te hebben...
17:56 Uitkijkpunt op de Kuiperberg

<< Groenlo-Glanerbrug (53km) Ootmarsum-Schoonebeek (53km) >>