vrijdag 24 juli 2015

4daagse 2015, dag 4, Cuijk (50km)

Gebroken schoenveter
Voordat ik 's avonds naar bed ga, zet ik alvast de spullen klaar zodat ik om half drie 's nachts geen herrie hoef te maken in huis waar mijn vrouw en de kinderen als het goed is in diepe slaap verkeren. Terwijl ik de wandelschoenen klaar zet en licht aan de veters trek om deze los op de schoen te laten rusten, breekt de veter van mijn linkerschoen af. Ik had dit al zien aankomen tijdens mijn training in mei, maar nu, daags voor de laatste beoogde wandeldag met deze schoenen, is het dan echt zover. Ik kan de veter repareren door de twee delen aan elkaar te knopen en leg de veter weer in de schoen. De veter kent nog een zwak punt, maar zolang die niet breekt, ga ik die ook niet repareren.

De ochtend erna sta ik net als op dinsdag weer tussen de dranghekken bij de start. Dit betekent dat ik vrij ver vooraan sta, terwijl ik vandaag niet extra vroeg bij de start ben aangekomen. Het lijkt erop dat veel mensen vandaag later bij de start staan en het komt mij goed uit, want na de drukte bij de start gisteren, wil ik vandaag zo snel mogelijk voor de drukte uit lopen. Terwijl ik in het startvak sta te wachten op de klok van vier uur, ontdek ik dat ik mijn bidons in de auto heb laten liggen. Ik heb dus geen drinkwater bij me en zal dat onderweg ergens op de kop moeten tikken.
05:04 Op de Hatertse brug

Om vier uur mogen we voor de laatste keer van start en ik loop met de snelsten de Heyendaalseweg uit richting het zuiden. We passeren een benzinepomp, maar de shop - die omgebouwd is tot Subway - is gesloten, dus ik zal wat langer moeten wachten op de mogelijkheid om aan drinkwater te komen. Als we bij de Houtlaan rechtsaf gaan, staat er een kraampje waar ze naast broodjes ook flesjes drinken verkopen. Ik heb in totaal 13 seconden nodig om voor 2 euro een plastic flesje met water te scoren. Hiermee kan ik de rest van de dag water met me meedragen.

In Overasselt is weer een geocache-event en hier wil ik weer als eerste aankomen. Om dit voor elkaar te krijgen, loop ik de eerste 15 kilometer naar Overasselt op een hoog tempo. In het eerste uur leg ik 7,9 kilometer af, waarna ik een korte pauze neem. Hierna loop ik met zo'n 7,5 km/h verder naar Overasselt waar ik als eerste wandelaar het eventlogboekje teken. Onder het genot van een bakje koffie praat ik wat bij met de organisatoren van het event. De eventlocatie is bij de plaatselijke brandweer en de kazerne is ingericht als verzorgingspost waar je terecht kan met je blaren en andere ongemakken. Als mijn koffie op is, neem ik afscheid en ga ik verder met de wandeling.
05:21 Tijd voor de eerste rustpauze

We lopen weer tussen de maisvelden op weg naar Nederasselt en bij de korfbalverweniging neem ik mijn traditionele pauze. Dit jaar eet ik er een keer geen uitsmijter bij, want de koffie in Overasselt is niet echt lekker gevallen en ik wil daarmee geen risico lopen. De korfbalvereniging haalt die paar euro sponsoring dan maar even op bij de lokale brandweer waar ik de koffie heb gekregen.

In Grave is het weer een gezellige bedoeling. Vorig jaar hing hier een grote Nederlandse vlag halfstok vanwege de ramp met de MH-17 die toen net had plaatsgevonden. Nu hangt de groen-oranje Vierdaagsevlag hoog in top en is het hier goed toeven. Niet te lang, want we moeten verder en na Grave loop ik het saaie stuk richting Cuijk in. Onderweg passeren we wel wat doorkomstplaatsjes, maar het grootste deel lopen we toch tussen de weilanden door. Bij een van de dorpjes waar we doorheen komen, hoor ik achter me een auto claxonerend zich een weg banen door de wandelaars heen. 'Doe even rustig, de weg is voor auto's afgesloten' denk ik, terwijl de auto dichterbij komt. Dan vang ik ineens op dat dit een verloskundige is die op weg is naar een bevalling in een huis langs de route. Ik ga snel aan de kant en even verderop zie ik de auto de weg afdraaien en parkeren. Ze kon dus niet anders dan over deze weg naar haar bestemming rijden en had terechte spoed. Hopelijk was ze er op tijd bij!
06:41 Tussen de maisvelden

De ondersteuningsdienst van Defensie deelt dit jaar elke dag bekertjes water uit en omdat ik vandaag wat minder met me mee kan dragen, maak ik hier voor het eerst dankbaar gebruik van. Zo kan ik wat langer doen met het water in mijn flesje.

Ik loop de Vierdaagse met een rugzak waar de nodige spullen inzitten. Dat doe ik al jaren en ook bij trainingen heb ik deze rugzak bij me. Deze week valt de rugzak echter zwaar en ik heb al wat langer last van mijn schouders. Vandaag is de pijn zo erg, dat ik besluit de banden niet over mijn schouders, maar meer naast de schouders te houden, zodat het gewicht van de rugzak niet op de schouders rust. Hierdoor ontlast ik tijdelijk mijn schouders en dat is wel even een fijn gevoel. Ik besluit bij aankomst een heuptas te kopen. De hoofdsponsor heeft er een die je al lopend langs je zij naar voren kunt verplaatsen, zodat je er ook makkelijk bij kan zonder te hoeven stoppen. Ik was al van plan een extra wandelshirt aan te schaffen en met de heuptas erbij zal ik snel nog even de nodige spullen gaan aanschaffen voordat het niet meer kan en alles online moet gebeuren.
07:09 De omroeper van de rustplaats bij Nederasselt

In Cuijk is de tweede controle van de dag en terwijl ik de knip in mijn kaartje krijg, zeg ik 'laatste knip', maar de controleur geeft aan dat hij hier niets over mag zeggen. Dat is ook zo, realiseer ik me, anders zou ik zomaar de trein naar Nijmegen kunnen pakken. De controlepost staat naast het station van Cuijk en met de trein zou je zomaar zo'n 10 kilometer kunnen afsnijden. Ik loop verder richting het centrum waar het weer een grote drukte is. Ik kan er lekker doorheen lopen en al snel loop ik op de pontonbrug het Limburgse landschap binnen. Het valt me sowieso op dat ik vandaag de hele dag lekker kan doorlopen. Ik heb geen idee hoe dat komt, maar het lijkt wel alsof er spontaan 10.000 wandelaars mee gestopt zijn. Ik weet dat dat niet het geval is, maar er is de hele dag geen moment waarop het echt vastloopt. Althans, ik maak het vandaag niet mee. Wellicht zijn er veel wandelaars die vandaag juist rustig aan doen om op het gezelligste moment over de Via Gladiola te wandelen, maar dat weet ik niet zeker. Als ik 's middags op tv de drukte zie, zie ik dat het op dat moment wel degelijk te druk is om lekker te kunnen doorlopen.
07:11 De brug bij Grave

Na Cuijk volgt Mook en net als gisteren ga ik even zitten bij de bakker. Daarna lopen we via Molenhoek naar Malden waar de Via Maldiola is aangelegd. Niet veel verder na de Via Maldiola begint de Via Gladiola en komt het einde van deze Vierdaagse echt in zicht. Langs de kant komen vaste tradities weer voorbij. Ook de inmiddels bekende boomzager is weer van de partij en hij heeft dit jaar een heuse (fictieve) wandelclub opgericht. De hele week deelt hij notitieblokjes en stickers uit met daarop de tekst 'Wandelclub de-boomzager.nl'. Vandaag deelt hij ook t-shirts uit en ik neem er eentje mee. Bij het ziekenhuis kijk ik in het publiek of ik mijn (inmiddels ex-)collega nog zie staan. Hij staat hier jaarlijks zijn wandelvrienden op te wachten, maar ik weet niet zeker of hij er ook dit jaar staat. Ik zie hem niet, en loop verder terwijl ik van mijn vrouw heb begrepen dat zij met de kinderen op weg is naar de Via Gladiola. Zij komen vanaf het station aanlopen en staan nog maar net op het laatste punt van de route voordat de tribunes beginnen als ik al kom aanlopen. Ik neem felicitaties en gladiolen in ontvangst en neem ook mijn dochter in mijn armen. We worden aangestoten door een cameraman van RTL Nieuws die ons vraagt om dit nog een keer te doen. Ze zijn beeldmateriaal aan het verzamelen voor de nieuwsuitzendingen, maar wij komen er uiteindelijk niet in voor. Mijn dochter wil niet mee over de Via Gladiola, dus ik loop alleen de laatste meters naar de finish waar ik mijn vijfde vierdaagsekruis in ontvangst neem en naar de stand van Hi-Tec loop om daar een wandelshirt en heupdrager aan te schaffen. Inmiddels heb ik telefonisch contact met mijn vrouw die aan de rand van de Wedren is gaan staan. Op de vrijdag mogen alleen wandelaars het finishterrein op, dus ontmoeten we elkaar bij de ingang van dit terrein. We lopen naar de pendelbus die ons naar de auto brengt en met z'n allen rijden we terug naar huis.
07:23 Grave

's Avonds ontdek ik alsnog een klein blaartje aan het uiteinde van een van mijn tenen aan mijn rechtervoet. De Vierdaagse is op de pijn in mijn schouders na vlekkeloos verlopen. Geen ernstige blaren, beperkte spierpijn en prima weer. En met het uitlopen van deze editie ben ik automatisch gekwalificeerd voor deelname aan de honderdste editie volgend jaar. Daarvoor moest in de zes edities die vooraf gingen aan de 100e de Vierdaagse vier keer met succes zijn afgerond. Met mijn afgeronde deelnames in 2011, 2013, 2014 en 2015 voldoe ik aan deze eis en weet ik nu al dat ik volgend jaar aan de start mag verschijnen.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,5 km6,2 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,8 km5,7 km/h (6,8 km/h)
3 (Groesbeek)50,1 km5,2 km/h (6,8 km/h)
4 (Cuijk)50,6 km6,0 km/h (7,0 km/h)
Totaalteller:3184,1 km
07:48 Het open gebied tussen Grave en Cuijk
09:53 Controlepost bij station Cuijk
10:01 In het centrum van Cuijk
10:05 Bij de pontonbrug
10:06 De pontonbrug. Aan de overkant ligt Limburg.
10:30 Deze vrouw houdt de man vast via een haak die aan zijn broek hangt. Het ziet er vreemd uit.
11:05 De gladiator deelt gladiolen uit.
11:11 Malden
11:15 Op weg naar de Via Gladiola
11:19 Vorig jaar gaf deze meter nog 32 graden aan.
11:43 De Via Gladiola
11:45 Het is al gezellig druk langs de kant van de weg.
12:10 De swingende politieagent
12:12 Even bijtanken
12:14 Lekker de ruimte op de Via Gladiola
12:33 Fotootje van de Centrale Administratie. Er zit nu niemand.
12:37 De barometer