woensdag 16 juli 2014

4daagse 2014, dag 2, Wijchen (50km)

08:18 Op de dijk naar Niftrik
Gisteren iets te hard van stapel gegaan en dat merk ik aan de stijve spieren die ik gisterenmiddag al opmerkte. Vannacht goed geslapen, maar de spierpijn is nog niet weg en met stijve spieren laat ik me vroeg in de morgen in de auto zakken en ga ik op weg naar Nijmegen. Ik besluit het vandaag wat rustiger aan te doen om de benen zo te sparen voor de heuvels van de derde dag. Ik probeer met de drukte mee te lopen naar het Zuiden van de stad, maar zelfs als ik niet mijn best doe, loop ik nog 7 km/h. Dat zij dan maar zo, maar ik neem wel extra veel pauzes.

In Wijchen is er - net als gisteren - een niet aangekondigde controle en een tekstkar toont de resterende afstand na 16km lopen: voor de 50-kilometerlopers zou dat 20 kilometer zijn. Gisteren werd ook al een overduidelijke onjuiste afstand getoond: na 45km lopen nog 20km te gaan. Ze lijken behoorlijk de draad kwijt te zijn bij de organisatie. Gelukkig staan de bordjes met de routepijlen wel goed en de meeste mensen kennen het parcours, dus we komen er wel, maar voor de rest van de dagen ga ik geen enkele tekstkar meer geloven en vertrouw ik alleen nog maar op de cijfers van mijn eigen apparatuur.
Op een rotonde komt een motoragent aanrijden die tussen de wandelaars door probeert te komen en omdat wij gewend zijn dat wij altijd kunnen doorlopen en politie langs het parcours auto's tegenhoudt, duurt het wat langer voordat de wandelaars aan de kant gaan. Ook ik heb de neiging om gewoon door te lopen, totdat ik voor op de motor waar normaal 'Politie Volgen' staat als ze iemand willen meenemen, nu de tekst 'Ambulance' zie verschijnen. Ik rem af en laat de motoragent passeren. Even later rijdt de agent met sirenes verder naar zijn bestemming.
08:33 De brug bij Niftrik komt in zicht

In het centrum van Balgoy neem ik mijn tweede pauze en onder het geluid van een podiumband smeer ik mijzelf hier in met zonnebrandcrème en zet ik mijn petje op als bescherming tegen de zon. Een kilometer voor Balgoy begint deze namelijk vrij fel te schijnen.
In Balgoy vertrekt iemand van zijn rust die met een immense vlag van Israël loopt. Als ik klaar ben met insmeren, broodje eten en rusten, zie ik in de verte de Israëlische vlag wapperen tussen de wandelaars en zie ik hoeveel afstand er tijdens mijn pauze ongeveer had kunnen worden afgelegd.
Op de dijk naar Niftrik loop ik een stuk mee met een brigadier van politie Dronten. Gezellig en makkelijker vanwege de afwisseling. Vlak voor de controle die we hier op de dijk tegenkomen, staan er toiletten langs de route en de brigadier gaat naar het toilet. Vanwege de voorbeeldfunctie die hij heeft - hij loopt in uniform - mag hij niet wildplassen zegt hij tegen me en we nemen afscheid.

09:25 Tijdens een rust komt de Israëlische vlag mij weer voorbij.
Een stukje voorbij de controle zie ik iemand de dijk aflopen. 's Avonds op het Vierdaagsejournaal van Omroep Gelderland blijkt dat je hier 7 kilometer kan afsnijden. De organisatie houdt dit in de gaten en biedt overtreders de keuze om terug te lopen en alsnog het juiste parcours af te lopen of het polsbandje in te leveren en gediskwalificeerd te worden. Van mij mogen ze je gelijk diskwalificeren, al moeten ze als ze willen doorlopen nu ook een aantal kilometers extra maken en dat zal ze ook wel leren.

Bij Niftrik neem ik weer een pauze en eet ik een broodje. Vervolgens loop ik verder naar de tweede doorkomst van Wijchen. Hier komt de 40 kilometer erbij en later ook de overige afstanden. In Wijchen is het weer ouderwets gezellig en de dranghekken die geplaatst zijn om ons de ruimte te geven, geven mij het gevoel van de finish van een touretappe.

09:49 In de drukte van Wijchen
Na Wijchen lopen we door richting Beuningen. Hier hebben ze weer dezelfde artiest als afgelopen jaren om de mensen te vermaken. Ik loop Beuningen uit en pauzeer in de schaduw van een rij toiletten. Als ik weer verder wil lopen, merk ik dat ik pijn heb aan mijn voeten en ik ga op een stoel zitten om een steentje uit een schoen te halen. Als ik de sok uittrek, ontdek ik een blaar op mijn linkerachterhiel. Ik pak een steriele naald en Leukoplast en behandel de blaar zodat ik hier verder geen last meer van hoef te hebben. Even later passeer ik een tekstkar die weer een onjuiste afstand tot de finish laat zien.

In Nijmegen is de route gewijzigd omdat de nieuwe verkeersbrug (De Oversteek) niet mag worden afgesloten. Over het fietspad lopen we onder de brug door richting de Waalkade. Hier krijg ik nog een pizzapunt aangeboden en met deze laatste energiestoot loop ik van de kade omhoog richting de laatste straten van vandaag waar roze woensdag wordt georganiseerd. Hier wordt alcoholvrij Radlerbier uitgedeeld wat lekker verfrissend werkt. Even later steek ik de grote weg over en kom ik aan op de Wedren waar ik mijn startkaart voor de derde wandeldag in ontvangst neem.
12:35 In de straten van Nijmegen

Ik heb in Nijmegen geen last gehad van de in Beuningen geconstateerde blaar. Dat is een goed teken voor morgen. Thuis ga ik in bad, waarna ik de blaar opnieuw van tape ga voorzien.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,7 km5,4 km/h (6,6 km/h)
Totaalteller:2534,3 km