dinsdag 15 juli 2014

4daagse 2014: dag 1, Elst (50km)

03:49 Wachten op het startschot.
Rond de klok van acht uur lag ik maandagavond op bed en het was wat lastig in slaap vallen, al is dat uiteindelijk prima gelukt. Tijdens de slaap wel regelmatig even wakker geweest, dus licht geslapen en steeds de klok in de gaten gehouden. Uiteindelijk slaap ik toch diep als om 2:35 de wekker gaat. Ik weet m wel in een keer uit te zetten en zo stil mogelijk met alle benodigdheden naar beneden te verkassen. Daar kijkt een poes me verlangend aan, dus als eerste open ik de voordeur zodat deze niet door het huis gaat staan miauwen. Daarna aankleden, brood in de tas en flessen vullen met water en snel de auto in. Daar mis ik mijn bril en telefoon, dus loop ik nog even terug om die ook op te halen. Daarna kan ik echt weg richting Nijmegen en ergens tegen half vier kom ik aan bij de Ovatonde in Lent wat tegenwoordig Nijmegen Noord wordt genoemd. In tegenstelling tot vorig jaar staat de bus klaar en die vertrekt niet al te lang nadat ik ben ingestapt. Zo kom ik rond kwart voor vier aan bij de Wedren. Aan de overkant worden wat openingswoorden uitgesproken door de marsleider en de nieuwe hoofdsponsor, maar door het gejoel om me heen is daar niets van te verstaan. Als het vier uur is, gaan we aftellen en dat wordt op de beeldschermen getoond zodat iedereen tegelijk zou kunnen gaan tellen. Zou je denken. Toch lopen de meeste mensen een tel voor op wat er op het scherm staat, maar dat mag de pret niet drukken.

05:43 De zon komt op.
Om 4:05 uur krijg ik mijn startscan. Voordat het zover is, zie ik honderden wandelaars gescand worden en de route richting de Waalbrug in bezit nemen. Als ik met mijn wandeling kan beginnen, probeer ik een beetje om de massa heen te lopen, want die loopt niet echt door. De natuurkundigen zeiden het al: "massa is traag".

Net na de Waalbrug moeten we op een andere manier naar Bemmel lopen doordat er pal naast de bestaande brug werkzaamheden zijn die er ernstig op lijken dat er een tweede brug naast wordt gebouwd. Of dat zo is, weet ik niet zeker. In Bemmel stop ik even om de broekspijpen uit te trekken en op dat moment heb ik ondanks de drukte op de Waalbrug, toch een gemiddelde wandelsnelheid van 7,4 km/h. Kennelijk is het niet alleen zo dat je je kan laten meeslepen door snelle wandelaars, maar leiden langzamere wandelaars ook tot hogere wandelsnelheden, omdat je met een groter snelheidsverschil makkelijker kan inhalen.
09:12 In Elst.

De route lijkt twee keer door Bemmel te lopen. Dat wil zeggen: we passeren twee keer een bordje dat de bebouwde kom van Bemmel aankondigt. Ondanks het zeer vroege tijdstip staan er in de eerste passage van Bemmel al kinderen langs de weg om snoep uit te delen. Bij de tweede passage van Bemmel is het inmiddels licht geworden. Ik loop er snel doorheen op weg naar Huissen. In dit gebied herken ik veel plaatsen waar ik eerder dit jaar ben geweest bij mijn trainingswandeling vanaf het station Arnhem door de Overbetuwe. In Huissen is het al gezellig druk en voor ik het weet, ben ik er alweer doorheen. In Huissen kun je met een model in badkleding op de foto (m/v) en als ik dit punt passeer, vraag ik aan het mannelijke model dat bij gebrek aan klandizie snoep aan het uitdelen is, of hij het niet koud heeft. Ik vind het namelijk ook niet echt warm in mijn korte broek en t-shirt terwijl ik mezelf nog warm loop. De jongen beaamt dat hij het best wel koud heeft en ik wens hem veel sterkte.
09:26 Op weg naar Valburg.

Na Huissen volgt de dijk naar Elden. Dit is een relatief saai stuk, waarna we over een aantal fietspaden bij Elden op weg gaan naar het punt waar de 40 kilometer erbij komt. Dit gebeurt bij de Rijkerswoerdseplassen ter hoogte van restaurant De Klomp. Vanaf nu is het een stuk drukker op de route en de wandelaars met rode polsbandjes gaan helemaal op in de overvloed aan witte polsbandjes van de 40-kilometerlopers. Even later in Elst komen ook de dertig en de militairen erbij en is alles compleet.

Elst is de naamgever van deze etappe als grootste doorkomstplaats en hier wordt dan ook door het publiek het grootst uitgepakt. Het is nu ook wat later op de ochtend dus zijn er meer mensen op de been dan plaatsen waar je om vijf uur 's morgens doorheen wandelt. Na Elst volgt de tweede controle van de dag en dan lopen we door naar Valburg. De plaatselijke dominee doet net als vorig jaar zijn best om het evangelie te verspreiden maar vind niet veel gehoor. In Valburg ligt een geocache op de route maar die is niet bereikbaar doordat er publiek in de weg zit. Ik loop verder richting Slijk-Ewijk en de recreatieplassen die hier liggen. Op het terrein bij de plassen lopen twee groepen militairen naast elkaar en ik probeer hen te passeren op het enige strookje asfalt dat nog vrij is. Vlak voordat ik er voorbij ga, veranderen enkele wandelaars ineens van positie waardoor ik er niet helemaal vlekkeloos langs kom. Ik reageer maar niet op het geklaag dat ik achter mij hoor van een van de militairen die in de weg stond. Het blijft vermoeiend dat mensen die met zes man breed 6 km/h lopen niet snappen dat er ook wel eens mensen zijn die er voorbij willen en dat niet kunnen...
09:30 Hier zorgt sneeuw voor wat verkoeling.

Ik loop verder naar Oosterhout waar de beruchte dijk zal worden betreden. Deze dijk is inmiddels psychologisch wat korter geworden doordat nu ook de nieuwe verkeersbrug er overheen loopt. De dijk kan zo in drie kortere stukken worden verdeeld. Op de dijk begint het wat te regenen, maar meer dan lichte motregen wordt het niet. Zonder problemen passeer ik de Oversteek en de spoorbrug en kom ik aan in Lent, maar hier kunnen we weer niet zomaar de Waalbrug op vanwege de werkzaamheden. We lopen onder de brug door en maken een draai waardoor we uiteindelijk toch op de juiste plek uitkomen. Uiteindelijk kom ik aan in Nijmegen en nadat ik me om 12:25 heb afgemeld en de startkaart voor de volgende dag heb gehaald, loop ik langs een nabijgeleden cafetaria waar ik een frietje eet voordat ik naar de pendelbus loop die me bij mijn auto zal brengen.
11:00 Bert van der Lans, recordhouder, loopt zijn 67e vierdaagse.





Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
Totaalteller:2485,6 km