woensdag 20 juli 2011

4daagse 2011: dag 2, Wijchen (50km)

Als ik 's ochtends uit bed kom, zie ik dat ik een gemist gesprek heb. Gisterenavond om tien uur hebben oom en tante met de neefjes mij gebeld. Gelukkig stond mijn geluid uit, anders had het mijn nachtrust doorbroken. Als je op gekke tijden slaapt, is het sowieso raadzaam om je geluid - op de wekker na - uit te zetten. Omdat het 3 uur in de nacht is, besluit ik om ze maar niet terug te bellen.
Om kwart over drie vertrekt de pendelbus met mij erin naar de Wedren voor de tweede dag. Om half vier kom ik aan bij de start.

Ik sta vandaag redelijk vooraan en al binnen een minuut na vier uur kan ik op pad. Ik besluit direct een flink tempo in te zetten om gelijk de eerste drukte voor te zijn. Dit werpt zijn vruchten af. Wat ik niet voor mogelijk had gehouden, komt uit: na een half uur loop ik bij de voorste 20 wandelaars van de 4daagse! Als we bij Hatert de stad uitlopen besluit ik rustiger aan te doen. Ik wordt direct door iedereen ingehaald, want de mensen om mij heen zijn vrijwel allemaal snelwandelaars.
Inmiddels is het half zes en de eerste tien kilometers zitten er weer op. We hebben een paar spetters regen gehad, maar dat was de moeite niet. De voorspelde regen lijkt vandaag toch wel een beetje uit te komen. We zullen zien.
In Wijchen ligt een geocache direct langs de route. Deze is speciaal voor 4daagsewandelaars geplaatst en ik sla af om te zoeken. Helaas word ik in de gaten gehouden door een verkeersregelaar, dus al snel geef ik het op en loop ik verder. Om vijf over half zeven loop ik Wijchen uit voor de eerste keer vandaag.
Om vijf over zeven zitten er 20 kilometers op. In Balgoij neem ik mijn rust op het erf van vriendelijke mensen die speciaal hiervoor een paar rijen stoelen hebben neergezet. Na ongeveer een kwartier uitrusten vervolg ik mijn weg richting Niftrik. Inmiddels begint het wat harder te regenen en als ik onder de A50 doorloop, neem ik even een rustpauze en schuil ik voor de regen. Ik ben nu over de helft.

Iets later lopen we langs het spoor en hier is een uitgebreide rustplaats gerealiseerd. Ik maak er gebruik van en terwijl ik wat eet en drink, zie ik een sprinkhaan op de grond zitten. Even komt bij mij de melige gedachte op dat deze vast het kruisje niet kan dragen. Tijdens deze rust praat ik gezellig bij met twee andere wandelaars aan hetzelfde tafeltje.

Terwijl de klok naar tien uur tikt, loop ik voor de tweede keer vandaag door Wijchen. Net als gisteren in Elst is het hier een drukte van belang. Zo druk, dat ik bijna niet zie dat vlak na het centrum een onaangekondigde controle is. Ik snap nu dat ik deze controle in 2009 over het hoofd zag! Ik was er nu extra alert op, en nog ging het bijna mis. In Wijchen is ook een Geocache-event georganiseerd. Langs de route staan mensen met een logboek waar je als wandelaar je log kan schrijven. Zo kom je tijdens de 4daagse gelijk wat medecachers tegen.

Tussen Wijchen en Beuningen word ik gebeld door mijn vrouw: dat er mensen voor me langs de kant staan vandaag, en waar ik ongeveer ben. Ik weet direct wie het zijn, want daarvoor werd ik dus gisterenavond gebeld. Ik geef het advies om naar Beuningen te rijden, omdat Nijmegen te druk is en de rest al achter me ligt.
In Beuningen breekt de zon weer door. Het is nu heet geworden. Ik loop door Beuningen heen en houd mijn telefoon in de gaten. Ik weet immers nog niet waar oom, tante en de neefjes precies staan. Zonder dat ik het door heb en zonder dat zij mij zien, loop ik ze gewoon voorbij.
Ik loop Beuningen uit en bel naar huis om te vragen hoe het zit. Ze blijken al in Beuningen te zijn en ik ben ze voorbij gelopen. Ik denk even goed na en besluit dat ik de energie nog wel heb om een paar kilometer terug te lopen. Moet je eens proberen! Teruglopen in de 4daagse levert veel hilarische reacties op en Harm Edens loopt vrolijk een stukje met me mee. Uiteindelijk zie ik de familie staan en praten we gezellig bij. De neefjes krijgen ondertussen van diverse passanten prullaria toegestopt. Ik zie dat onderweg veel gebeuren - vooral militairen zijn er goed in - maar nu zie ik ook wat het oplevert als je een half uurtje langs de route gaat staan.

Na een poosje nemen we afscheid en loop ik voor de tweede keer door Beuningen. Voor mij dus niet alleen twee keer Wijchen vandaag, maar ook twee keer Beuningen. Daarmee wordt de gelopen afstand ook vandaag meer dan 50 kilometer. In de laatste kilometer begint het weer te regenen, maar niet hard genoeg om de poncho aan te trekken. Zonder problemen loop ik de dag uit en ik haal de startkaart voor de derde wandeldag op. Om kwart voor twee zit ik in de bus richting de auto.
Thuis neem ik de schade op. Ik heb op de linkervoet vier blaren en op de rechtervoet 1. Een gekke verdeling. Ik heb ze doorgeprikt en afgeplakt. Morgen even laten controleren bij de blarenpost.

Om kwart voor acht lig ik op bed.






Statistieken
DagAfstandGemiddelde
1 (Elst)52,5 km6,2 km/h
2 (Wijchen)51,3 km5,9 km/h
Totaalteller:1124,1 km