donderdag 30 april 2009

De koninginnedagtraining (45km)

Nu ik echt met het trainen moet beginnen, pak ik het gelijk groots aan. Achteraf is dat (uiteraard) heel onverstandig gebleken, maar ik heb op koninginnedag 44 kilometer gelopen. Met een geleende Garmin van vrienden uit die omgeving, ben ik in de Krimpenerwaard een geocache gaan lopen die eigenlijk voor de auto was bedoeld.
Wat volgt, is mijn verslag zoals ik dat heb geschreven op de Geocaching-website.

8:43 uur. Aankomst bij WP1. Hier lopen wat mensen rond die voorbereidingen treffen voor de festiviteiten van koninginnedag. Het antwoord op de vraag bij dit waypoint is snel gevonden waarop ik doorga naar het volgende waypoint.

9:28 uur. Aankomst bij WP2. Het duurt even voordat ik door heb wat hier qua berekening precies de bedoeling is, maar eenmaal gevonden is het volgende punt snel berekend.

10:05 uur. Aankomst bij WP3. Bij de basisschool zijn kinderen bezig met spelletjes i.v.m. koninginnedag. Bij de kerk aangekomen is het even zoeken, maar het oplossen van de vraag blijkt niet al te moeilijk. Daarna zie ik dat er geen directe lijn is naar het volgende waypoint en kies ik op de kaart de kortste route, die dat achteraf ook blijkt te zijn.

11:39 uur. Aankomst bij WP4. Hier even de schoenen uit en de voeten wat rust gegeven. Daarna weer door naar het volgende punt.

12:46 uur. Aankomst bij WP5. Mijn watervoorraad is op en ik loop al een poosje droog. Op de Garmin zie ik dat hier een hotel is, dus ik verwacht hier te kunnen bijvullen. Helaas betreft het hier het hotel dat niet meer in gebruik is zoals in de cachebeschrijving staat vermeld. Op een bankje zit een ouder echtpaar bij te komen van een fietstocht die zij maken en als ze mijn verhaal horen en horen dat ik geen water meer heb, krijg ik van hen een flesje water mee. Ik vervolg mijn tocht en heb het flesje erg snel leeg. Daarna verschijnt zowaar een café langs de weg. Hier mag ik binnen mijn drinkfles bijvullen met koud kraanwater en kan ik even naar het toilet. Daarna vervolg ik mijn tocht naar de kerk die als volgende moet opdoemen. Eenmaal daar aangekomen zie ik dat het oranjefeest al is afgelopen en achteraf hoorde ik wat daarvan de reden was.
De reden: in Apeldoorn had iemand met zijn auto ingereden op het publiek richting de bus van de koninklijke familie en zichzelf uiteindelijk doodgereden op de Naald, op de Loolaan. Als gevolg werden de festiviteiten in het hele land gestaakt.

13:40 uur. Aankomst bij WP6. Hier blijken de festiviteiten te zijn afgelopen en ik noteer het jaartal van de kerk. Daarna projecteer ik met mijn pda met OziExplorer het volgende punt.

14:15 uur. Aankomst bij WP7. In deze molen woont iemand die ik ooit nog eens met de auto heb opgehaald toen we samen ergens heen gingen. De antwoorden op de vragen wist ik echter niet, dus dat moest ter plekke worden bepaald. Daarna door naar het volgende waypoint, maar halverwege las ik dit antwoord al op het cacheformulier, dus ben ik maar doorgelopen naar het waypoint dat erop volgt.

15:34 uur. Aankomst bij WP9. Hier was er nog een feestje aan de gang, maar het antwoord op de vraag was snel gevonden en ik vervolg mijn tocht naar het bijna-einde van deze wandeling. Inmiddels fietsen de mensen van wie ik de GPS had geleend naast me en door de gezelligheid ga ik zowaar wat sneller lopen, terwijl ik de hele dag al een tempo van zo'n 6,5kmh weet te hanteren.

16:23 uur. Aankomst bij WP10. Hier was de vraag snel beantwoord en ga ik verder naar de cachelocatie.

17:40 uur. Zo'n honderd meter voordat we bij het punt kwamen om de cachelocatie te berekenen, begaven ineens mijn voeten het. Na 44 kilometer lopen mag dat op dit moment ook wel. Vanaf dat moment gaat het lopen moeilijk maar omdat we samen zijn, weet ik me toch zover te krijgen om door te gaan. We zijn vlakbij de cache en die willen we dan toch wel vinden! Dat lukt ons ook, nadat we eerst nog moeite hadden met het vinden van de ingang van het pad naar de cache.

Eenmaal thuis blijk ik twee grote blaren op m'n linkervoet te hebben, dus de afstand was net iets te lang. In totaal 44 kilometer, waar 40 kilometer nog zonder problemen ging. Nu weet ik ook weer hoever ik sta met mijn trainingsschema :).


Statistieken
Afstand:42,4 km
Gemiddelde:5,1 km/h
Totaalteller:88,6 km