donderdag 11 juni 2015

Pieterpad 4-6: Zuidlaren-Sleen (60km)

6:58 Een konijn op de weg
In de vroege morgen gaat de wekker af en maak ik haast om de bed&breakfast te verlaten. Ik haal het koelkastje leeg en zet deze terug in de kast en maak een stel broodjes klaar voor onderweg. Na een kopje koffie, een beker melk en een snel toiletbezoek doe ik om 6:25 uur de deur van de bed&breakfast achter mij dicht en zet ik het gps-apparaat aan. Zodra deze een positie heeft, ga ik op pad en loop ik door de stille straten van Zuidlaren richting het Pieterpad.

Op weg richting Westlaren loopt er een konijn op de weg en ik weet m nog redelijk herkenbaar op de foto te krijgen voordat het dier voor mij op de vlucht gaat. Niet veel later passeer ik de borden "einde bebouwde kom" van Zuidlaren en loop ik de bebouwde kom van Schipborg binnen. Tevens loop ik nu in het nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa. Allereerst loop ik door de Gasterse Duinen op weg naar Gasteren. Bij een hek passeer ik een bordje waarop staat dat ik aan de andere kant van het hek twee soorten grazers kan tegenkomen. Beide soorten staan me bij het hek al op te wachten en zo hoef ik er niet eens naar op zoek. De schapen zijn wat bang aangelegd en gaan voor mij aan de kant, maar voor de andere diersoort waarvan ik de naam even niet weet, moet ik zelf toch even een klein bochtje omlopen. De enorme heidevelden worden afgesloten met een hunebed dat ineens langs de route in beeld komt.
6:57 Het nationaal landschap Drentsche Aa

Ik loop door het dorpje Gasteren op weg naar het Balloërveld. Hier betreed ik een mul zandpad waar ik het komende half uur overheen zal moeten lopen. Het loopt zwaar, maar gelukkig neemt het mulle langzaamaan wat af waardoor het pad steeds wat minder zwaar is om overheen te lopen. Ergens onderweg passeer ik een soort houten muziekinstrument waarvan ik me afvraag of er ook echt muziek uit komt. Ik ga het niet proberen, maar loop door richting het einde van het zandpad. Op een afstandje passeer ik Balloo, waar het Balloërveld naar is vernoemd, en niet veel later kom ik aan in Rolde, het eindpunt van de eerste etappe van vandaag en de vierde etappe van het Pieterpad. Rolde is het dorp van Bartje (die van "Ik bid nie veur bruune boon'n") en ik loop al snel het streekmuseum 'Het dorp van Bartje' voorbij.

Aan de noordkant van Rolde ligt een geocache, maar de route komt er niet direct langs, dus ga ik er niet naar zoeken. De route loopt niet door Rolde heen, maar loopt langs de noordrand richting Anderen in het oosten. Ik passeer een moderne begraafplaats dat bij een plaatselijke kerk is gelegen. Even verderop passeer ik een minder moderne begraafplaats. In een veldje langs de route staan twee grote hunebedden opgesteld. In eerste instantie zie ik er maar een, maar als ik wat verder kijk, zie ik de tweede. Deze lijkt nog groter en mooier te zijn dan de eerste. Ik weet dat het grootste hunebed van Nederland in Borger ligt, maar deze twee (D17 en D18) lijken niet heel veel kleiner. Ik maak er wat foto's van en loop vervolgens weer verder.
7:07 Uitgestrekte heidevelden...

De vijfde etappe van het Pieterpad loopt van Rolde naar Schoonloo door het hart van Drenthe. Deze etappe gaat door de verlaten vlakten van Drenthe en ik loop urenlang door de hei en door de bossen. Bij het Andersche Diep ligt een brug om te kunnen oversteken, maar voorheen moest het water worden overgestoken via een touw dat over het water hangt. Het touw hangt er nog steeds, maar ik gebruik de brug om over te steken. Hier ontmoet ik ook twee andere Pieterpadlopers die de route van zuid naar noord lopen. In totaal kom ik vandaag zes andere Pieterpadlopers tegen die allen richting het noorden lopen. Gisteren passeerde ik twee groepjes van twee lopers die allen richting het zuiden liepen. Tenslotte sliepen er afgelopen nacht nog twee Pieterpadlopers in de bed&breakbast in Zuidlaren. Zo is het nog vrij druk op het Pieterpad voor een doordeweekse dag, maar het zijn bijna allemaal pensionado's die ik tegenkom. Niet zo gek natuurlijk, want het zijn twee gewone werkdagen.
7:11 ...bos...

Twee jaar geleden was ik met mijn gezin een weekje op vakantie in Drenthe en ik weet nog dat we toen een fietstocht hebben gemaakt richting Borger. Uiteindelijk zijn we wat eerder teruggereden naar ons vakantieadres in Hooghalen, maar ik weet dat ik vandaag de route die we toen fietsten, ergens zal moeten kruisen. Dat gebeurt uiteindelijk in Schoonloo, waar ik het plekje herken waar we twee jaar geleden een pauze hadden om onze dochter te kunnen voeden. Net voordat ik Schoonloo in wandel, loop ik de kantine binnen van een camping. Hier haal ik een ijsje en rust ik even uit in de schaduw van het gebouw. Als ik de verpakking van het ijsje wil weggooien, stoot ik mijn hoofd tegen reclamemateriaal dat aan de muur hangt en dit materiaal valt spontaan op de grond. Ik wil het materiaal oprapen, maar dat hoef ik van de uitbaters niet te doen en ik loop verder naar Schoonloo waar ik ga beginnen aan de zesde etappe van het Pieterpad en mijn laatste etappe van vandaag.
7:30 ...en nog meer hei

De derde etappe van de dag is gelijk de langste en zal het dagtotaal op 60 kilometer brengen. De route loopt over de uitgestrekte bossen van het Ellertsveld richting Schoonoord. Tussen de bossen in loop ik langs een woonhuis waar een stel stenen op elkaar ligt in de voortuin. Het lijkt op een klein hunebed, maar er staat verder geen bordje bij. Ik twijfel dan ook over de authenticiteit van dit vermeende hunebed.

Bij Schoonoord moet ik met een brug het Oranjekanaal oversteken. Enkele fietsers zijn dit ook van plan, maar er staan obstakels die bedoeld zijn om fietsers te ontmoedigen of om ervoor te zorgen dat ze langzamer van de brug kunnen afrijden. Hierdoor lopen de fietsers mij behoorlijk in de weg, maar door een slimme route om de fietsers heen te gebruiken, ben ik ze voorbij voordat ze doorhebben dat ik om ze heen loop. Aan de overkant ga ik weer het bos in en niet veel later zie ik voor het eerst een bordje 'Sleenerzand' langs de kant staan. Dit geeft mij het idee dat het einde eraan zit te komen, ook al heb ik nog zeker tien kilometer te gaan.
Brug over het Schipborgse Diep. Dit is de Drentse Aa, maar
heet alleen in Groningen zo. In Drenthe heeft dit water in elk
dorp een andere naam.

Een kilometer of vijf voor het eindpunt verlaat ik het bos en ik zie de kerktoren van Sleen al aan de horizon verschijnen. Inmiddels ben ik aan het rekenen gegaan, want de komende uren ga ik naar huis reizen, maar ik wil tussendoor ook ergens kunnen eten. Om 18:12 vertrekt de bus van Sleen richting Emmen en die moet ik halen, anders ben ik pas om half elf vanavond thuis. Ik concludeer dat ik op de overstappunten op de stations Emmen, Zwolle en Arnhem elk 9 of 10 minuten overstaptijd heb. Dat lijkt me net de kort om aan eten te komen, dus hoop ik dat ik op tijd in Sleen aankom en dat er daar een cafetaria voorhanden is.
Als ik Sleen binnenloop, blijk ik nog een klein half uur te hebben om te eten. Dat lijkt me voldoende tijd en ik volg het lijntje op de gps naar het eindpunt van de etappe. Een man probeert de weg over te steken, maar moet even op mij wachten. We groeten elkaar en ik blijf hem aankijken, want ik meen hem te herkennen. Achteraf blijkt het inderdaad een oude bekende te zijn en via de e-mail hebben we later nog even contact. Op dat moment heb ik er de tijd niet voor, want ik moet hoognodig gaan eten. In het centrum van Sleen vraag ik iemand naar een cafetaria en die blijkt dichtbij te liggen. Ik bestel een frietje en een snack, maar uiteindelijk moet ik toch met het bakje friet in de hand naar de bushalte gaan lopen om de bus niet te missen. Onderweg naar de bushalte zie ik een Nederlandse vlag aan een huis hangen. Vandaag zijn de uitslagen van de eindexamens bekend geworden, maar dit is werkelijk de eerste vlag die ik vandaag zie hangen. Dat geeft wel aan hoe afgelegen dit gebied is. In het bushokje eet ik het bakje friet leeg, maar als de klok 18:12 aangeeft, is er nog geen bus in zicht. De bus is een kleine vijf minuten te laat, maar brengt me toch op tijd op station Emmen waar ik op weg kan naar huis.
7:42 Op weg naar de Gasterse Duinen

Ik ga in de Arriva-trein zitten en begin mijn spullen uit te stallen op zoek naar mijn e-reader, powerbank voor de telefoon en treinkaartje. Terwijl ik daarmee bezig ben, komt de machinist naar mijn kaartje vragen. Ik geef aan dat ik m aan het opzoeken ben, en hij zegt later wel terug te komen. Hij staat alleen op de trein en omdat het tijdstip populair is onder zwartrijders, controleert hij voor vertrek alle reizigers op een geldig vervoersbewijs. Ik reis vanavond met een actie van NS Zomertour en mag voor 9 euro eersteklas door het hele land reizen en ik zoek het papieren kaartje dat daarbij hoort nu dus op.
De trein van Emmen naar Zwolle komt onder andere langs de stations Coevorden, Hardenberg en Ommen, de eerstvolgende drie etappeplaatsen van het Pieterpad. In de buurt van Mariënberg komt een inmiddels ingestapte conducteur mijn kaartje controleren. Even later zie ik dat deze trein wel degelijk een eersteklascoupé heeft en ik verplaats mijn spulletjes die kant op. Iets later komt de conducteur langs om te vertellen dat ik eersteklas zit, en ik laat hem nogmaals mijn kaartje zien zodat hij kan zien dat ik daar ook mag zitten. In Zwolle stap ik over op NS die mij naar Ede zal gaan brengen. Het reizen in de eersteklas heeft als voordeel dat je eigenlijk altijd wel een zitplaats hebt en dat de stoelen wat breder zijn, maar dat laatste hangt sterk af van de trein waar je in zit. Ik kan bij NS mijn telefoon opladen via de 220V-aansluiting die in de eersteklas wordt aangeboden. Het nadeel van eersteklas reizen is wel dat je bij elke trein een tijd aan het zoeken bent waar de eersteklas zit, want de meeste treinstellen zijn uiteraard tweedeklas.
7:50 De Gasterse Duinen

Na deze twee wandeldagen heb ik 115 kilometer van het Pieterpad gelopen. Hiermee zit ik alweer op ongeveer 25% van de totale wandelroute. Verder sluit ik hiermee mijn training voor de 99e vierdaagse van Nijmegen af met 348 trainingskilometers. Op de derde dinsdag van juli zal ik op de Wedren van start gaan voor mijn vijfde vierdaagse.


Statistieken
Afstand:60,3 km
Gemiddelde:5,4 km/h
Bewogen gem.:5,8 km/h
Totaalteller:2982,1 km
(Bijna) alle doorkomstplaatsen van vandaag
7:51 De Gasterse Duinen
7:54 De Gasterse Duinen is één groot heideveld
7:57 Hunebed D10
8:40 Het Balloërveld
8:43 Een houten muziekinstrument
9:10 Een Drentse schapenkop
9:14 Een bijzonder monument
9:14 En dit staat er op de plaquette van het monument
9:28 Rolde, het dorp van Bartje
9:34 Hunebedden D17 en D18 bij Rolde
10:31 Alternatieve kruising over het Andersche Diep
13:07 Schoonloo
14:26 Hunebed(?) in de voortuin
15:20 Brug over het Oranjekanaal
15:44 Ik ben al een behoorlijk stuk op weg richting de Pieterberg.
15:49 Een meer in het bos nabij Schoonoord
16:08 Het Pieterpadmonument
16:16 Informatiebord bij het Pieterpadmonument
17:08 De kerktoren van Sleen komt in zicht
18:06 Geslaagd!
<< Pieterburen-Zuidlaren (54km)Sleen-Hardenberg (42km) >>

woensdag 10 juni 2015

Pieterpad 1-3: Pieterburen-Zuidlaren (54km)

8:16 Op station Groningen zijn de treinen
van NS en Arriva fysiek gescheiden
Door het lopen van de tocht 'Dwars door Gelderland' heb ik ontdekt dat ik LAW's leuk vind om te lopen. Het bekendste LAW is het Pieterpad. Zo ontstond mijn wens om deze tocht te gaan bewandelen. Als afsluitende voorbereiding op de Vierdaagse van Nijmegen 2015 reis ik op de tiende juni dan ook af naar het verre noorden van ons land. Op de planning staat een tweedaagse tocht die begint in Pieterburen en met een overnachting in Zuidlaren de dag erna zal eindigen in Sleen. Zo zal ik in twee dagen zes etappes en ongeveer 25% van het Pieterpad bewandelen. In totaal zo'n 110 kilometer, zo is de planning.

Ik pak de eerste trein van 5:55 uur in Ede richting Amersfoort. Ik reis met het DalVoordeel-product van NS waardoor ik buiten de spits tegen 40% korting reis. Hierbij wordt gekeken naar het tijdstip van inchecken. Doordat ik op Amersfoort moet overstappen van Connexxion naar NS bepaalt het tijdstip dat ik dat op Amersfoort doe, of ik wel of niet met korting naar Groningen zal reizen. Op die afstand scheelt dat nogal, dus had ik al besloten dat als ik niet op tijd in Amersfoort zou zijn, ik in Groningen dan maar niet zou uitchecken. Het instaptarief van 10 euro is nog altijd goedkoper dan de dik 20 euro reiskosten zonder korting. Haal ik wel korting, dan scheelt dat maar een paar euro en ben ik wel zo eerlijk om netjes uit te checken. Volgens de dienstregeling kom ik op tijd aan, dus ligt het ook niet aan mij als ik te laat op station Amersfoort arriveer.
Onderweg naar Amersfoort toont de display in de trein een vertraging van 2 minuten. Dat betekent dat ik exact om 6:35 op Amersfoort zou aankomen en dat zou te laat zijn. Het uiterste tijdstip om met korting in te checken bij NS is 6:34. Gelukkig loopt de trein haar vertraging onderweg al in en stap ik om 6:33 uit op station Amersfoort. Ik loop snel naar de dichtstbijzijnde incheckpalen, maar daar is de paal van Connexxion defect. Dan ren ik maar naar een andere paal en check ik snel uit bij Connexxion en in bij NS. De incheckpaal geeft 6:34 aan als tijdstip van inchecken en toont ook gelijk dat ik tegen daltarief ben ingecheckt. Het op voorhand spannendste moment van de dag is daarmee naar tevredenheid opgelost. Hopelijk wordt het 'overchecken' bij overstappen naar een andere vervoerder snel afgeschaft, dan is dit soort onzin niet meer nodig. Uiteindelijk moet ik nu ook spitstarief gaan betalen voor de trein van Groningen naar Winsum, omdat dat weer een trein van Arriva is...
9:10 "Bij de buren van Pieter". De pijl wijst de verkeerde
kant op en de afstand is achterhaald.

De intercity van Amersfoort naar Zwolle is een gloednieuwe trein en ik ga op zoek naar het toilet, maar kan deze niet vinden. Op mijn weg terug door de trein zie ik ineens het toilet aan mijn linkerhand, maar deze is zo netjes weggewerkt dat ik m niet eens had ontdekt in eerste instantie. Na het toiletbezoek zoek ik een plekje in de trein voor het komende half uur. In Zwolle stap ik over op de trein naar Assen en Groningen en in Groningen stap ik voor het laatst over in de trein van Arriva naar Winsum. Uiteindelijk brengt een bus van QBuzz mij in Pieterburen, waar ik om 9:06 uit de bus stap.

De bushalte staat schuin tegenover De Buren Van Pieter, een horecagelegenheid die het officiële startpunt vormt van het Pieterpad. Aan de andere kant van de weg staan tafeltjes en bij een van die tafeltjes haal ik mijn tas leeg om mijn meegenomen jack uit te trekken en onderin de tas opgevouwen op te bergen. Daarna gooi ik de tas weer vol, zet ik de GPS aan en ga ik op pad.
10:02 Dat klinkt niet erg privacygevoelig...

Bij de voordeur van Bij De Buren Van Pieter staat een bordje met daarop de tekst 'Start Pieterpad' met erbij een (inmiddels achterhaalde) afstand tot Maastricht en een pijl richting het oosten. Ook de richting van die pijl is achterhaald, want de route begint inmiddels richting het westen, dus ik loop in deze richting naar de eerste afslag linksaf richting het zuiden. Zo loop ik al snel Pieterburen uit en door de weilanden loop ik in de richting van Winsum, waar de eerste etappe van het Pieterpad eindigt. Onderweg bezoek ik de geocaches die op of direct langs de route liggen, en zo kan ik al snel twee travelbugs achterlaten die nodig weer het veld in moesten. Bij de tweede geocache van de dag trek ik mijn overhemd en broekspijpen uit en loop ik in het zomertenue verder. Ik heb er nu nog maar 2,5 kilometer opzitten, maar het is er inmiddels al warm genoeg voor.

In Mensingeweer loop ik even verkeerd, maar dankzij de track op de gps ontdek ik dat snel genoeg en kan ik op tijd corrigeren. Zo loop ik niet veel later Winsum binnen. Het eindpunt van de eerste etappe en ook het eindpunt van mijn treinreis van vanmorgen. De tweede etappe begint uiteraard waar de eerste etappe eindigt en langs het terras van het café De Gouden Karper loop ik omlaag langs het Winsumerdiep op weg naar de stad Groningen. Al snel loop ik op de weg van Winsum naar boerderij Weidelust. Ergens langs deze weg zie ik een vrij groot bruin object op de weg liggen. Ik pak het op en constateer dat het om een portemonnee gaat. Deze zit gevuld met een relatief groot bedrag aan contanten, een bankpas, rijbewijs en diverse klantenkaarten van winkels. Ik snuffel door de portemonnee op zoek naar telefoonnummers en vind er een op een papiertje. Ik bel naar dit nummer, maar de persoon aan de andere kant van de lijn kent de eigenaresse van de portemonnee - wiens identiteit ik dankzij het rijbewijs kan achterhalen - niet zo direct. Hij raadt mij aan om de portemonnee bij de gemeente Winsum af te geven, maar dat ga ik niet doen, want ik ga niet zomaar van mijn wandelroute afwijken. Hooguit zou ik m op het gemeentehuis van Groningen kunnen afgeven, maar dan zou ik wel eerst foto's maken van alles wat in de portemonnee zit, vanwege de resultaten van de jaarlijkse portemonneetests van het televisieprogramma Rambam.
Het duurt niet lang, of ik besluit de gemeente Winsum op te bellen om mijn vondst aan te geven. Ik geef een aantal kenmerken af van de portemonnee en de inhoud en laat mijn telefoonnummer achter zodat de eigenaresse contact met me kan opnemen. Om de kans op een succesvolle terugkeer van de portemonnee te vergroten, probeer ik ook een Twitterbom te starten.
10:18 De Bontjemertil over het kanaal Baflo-Mensingeweer.

In de tussentijd passeer ik een geocache die snel wordt gevonden en loop ik op weg naar een volgende die niet veel verderop ligt verstopt bij de wierde Oostum. Hier vind ik de geocache onder een brug en besluit ik op de begraafplaats naast de kerk even te pauzeren op een bankje dat hier geplaatst is. Terwijl ik hier mijn lunch nuttig, komt er een stel andere Pieterpadlopers aangelopen. Zij blijken ook geocachers te zijn en net als ik zoeken ze hier de cache en pauzeren ze hier. We raken aan de praat en terwijl we daarmee bezig zijn, gaat mijn telefoon over. Het blijkt de eigenaresse te zijn van de gevonden portemonnee. Ik vraag haar ter verificatie om haar geboortedatum en dat blijkt perfect te kloppen. Ik blijkt op dit moment vrij dicht bij haar huis te zijn, dus besluit ik om even te blijven wachten totdat ze er is om de portemonnee in ontvangst te nemen. Ze geeft aan dat dat ongeveer tien minuten zal duren en als ze er na 13 minuten nog niet is, begin ik te twijfelen of ik alvast verder zal gaan lopen. De andere twee Pieterpadlopers die nog blijven zitten kunnen dan aangeven dat ik al verder ben gegaan zodat ze weet dat we een nieuw punt moeten afspreken. Gelukkig komt er ineens een auto aangereden waar de eigenaresse met twee kinderen inzit. Een dolgelukkige vrouw stapt uit de auto en het doet mij ook goed om haar zo te kunnen helpen. Tenslotte zou ik zelf ook niet willen meemaken dat ik mijn portemonnee zou kwijtraken, dus gun je dat een ander ook niet.
11:22 Tussen de paarden op weg naar Garnwerd.

Door dit akkefietje heb ik voor mijn doen vrij lang gepauzeerd en is mijn gemiddelde snelheid dan ook met enkele tienden kilometers per uur gedaald. Ik loop weer verder richting Groningen en bij de kruising met het Van Starkenborghkanaal doemt het bord op dat de bebouwde kom van de stad Groningen markeert. De brug is open voor passerende vaartuigen, dus is het wachten tot ik verder kan. Net voordat ik bij de brug arriveer, haal ik een ander stel Pieterpadlopers in en bij de brug raken we even aan de praat. Als de brug weer toegankelijk is, loop ik snel verder. Eenmaal aan de overkant hoor ik achter me de bellen die aangeven dat de brug gelijk opnieuw open gaat. Ik kijk om en zie de andere twee wandelaars haast maken om naar de overkant te rennen. Zij willen ook niet een extra ronde moeten wachten, maar waren nog niet begonnen aan de oversteek.
11:34 En dat lag zomaar op straat.

De route richting het centrum van Groningen loopt door groenstroken en stadsparken en zo is het zelfs in de provinciehoofdstad een vrij mooie route. Vlak voor de A-kerk zie ik een Subway en ik stop hier voor een broodje Spicy Italian. Nadat ik dit broodje heb genuttigd, loop ik langs de A-kerkhof verder richting het station, maar na een paar straten loop ik weer langs een andere Subway. Die liggen dan wel heel erg dicht bij elkaar... Ik begin straten te herkennen van een eerder bezoek aan de stad tijdens een korte vakantie in de regio en niet veel later loop ik langs het station van Groningen waar de derde en voor mij laatste etappe van de dag begint.

Deze derde etappe loopt van Groningen naar Zuidlaren en is 21 kilometer lang. Allereerst voert de route langs de meanders van de Drentse Aa richting Haren. Voorbij deze plaats die vooral bekend werd door de Project-X-feesten van enkele jaren terug begin ik me af te vragen of ik de provinciegrens van Groningen met Drenthe al ben gepasseerd. Ik passeer een bordje waarop de naam van de provincie Groningen vermeld staat en denk het antwoord op de vraag te hebben gevonden. Even verderop passeer ik een fietsknooppunt van het fietsroutenetwerk van Drenthe. Zou ik nou net de provincie Drenthe zijn binnengelopen? Het lijkt er wel op, als ik achteraf de provinciegrens op de kaart analyseer. Na Haren passeer ik Glimmen. Hier loop ik via een brug over een groot rangeerterrein van de Spoorwegen. Hierna volgt een langs stuk onverhard terrein, voornamelijk zandpaden op weg naar Midlaren. Zuidlaren is bekend van Berend Botje, maar de plaatsen Midlaren en Noordlaren liggen hier ook. Noordlaren ligt in de provincie Groningen, Midlaren en Zuidlaren in Drenthe. In Midlaren zie ik een bordje dat aangeeft dat hier hunebedden liggen. Het betreft de twee noordelijkste hunebedden van Drenthe, D3 en D4. Ik ga even van de route af om deze hunebedden te aanschouwen. Het zijn er twee met pal ernaast een boerderij. Als ik terug naar de weg loop, loop ik langs een boer die hier met een klassieke zeis het gras aan het kortwieken is. Zelf ruik ik het eindpunt van de dag, maar als ik de straten van Zuidlaren al kan zien, moet ik volgens de route toch nog een slinger om het dorp heen maken. Zo gevraagd, zo gedaan en niet veel later loop ik alsnog Zuidlaren binnen. Hier zal ik de nacht doorbrengen in een bed & breakfast, maar voordat ik daarheen loop, besluit ik alvast een beginnetje te maken met de eerste etappe die ik morgen zal gaan lopen. Hierdoor hoef ik morgen niet te beginnen met een gekke slinger door Zuidlaren. Die slinger loop ik er dan liever vandaag nog even bij. Morgen zit ik met wat meer tijdsdruk vanwege de aansluitende reis naar huis en is de afstand ook een stukje langer (60km) dan vandaag, dus heb ik mijn tijd wellicht hard nodig.
12:38 Wierde Oostum. Hier raak ik de portemonnee weer kwijt
aan de eigenaresse.

In de bed & breakfast word ik met koffie welkom geheten. De gastheer doet zijn best om mij thuis te laten voelen, maar al snel ontstaat toch een discussie over het ontbijttijdstip. De gastheer heeft liever niet dat er voor 7 uur wordt ontbeten en baseert dat op ervaringen uit het verleden. Ik zeg dat ik dat wel kan snappen, maar dat ik toch echt half zeven op pad wil zijn omdat ik anders krap in de tijd ga zitten in Sleen. Ik hoef toch niet uitgebreid te ontbijten; ik smeer mijn broodjes voor onderweg en daarna vertrek ik direct. Uiteindelijk gaat hij akkoord en neem ik mijn intrek in mijn kamer. Ik ga nog even Zuidlaren in voor een avondmaaltijd en neem daarna een welverdiende douche om uiteindelijk het bed op te zoeken. De wekker staat op vijf voor zes en morgen wacht weer een zware, maar volgens het Pieterpadboekje mooie wandeldag.


Statistieken
Afstand:54,0 km
Gemiddelde:5,3 km/h
Bewogen gem.:6,6 km/h
Totaalteller:2921,7 km

(Bijna) alle doorkomstplaatsen van vandaag
13:12 Wat dat onderste bord nou betekent... Dat koeien op het fietspad moeten lopen of zo?
13:28 De skyline van Groningen wordt al zichtbaar
13:55 Het Van Starkenborghkanaal
15:06 De A-kerk te Groningen
15:10 De Vismarkt met aan de horizon de Martinitoren
15:16 Dit station wordt door de stadsbussen "Groningen Hoofdstation" genoemd.
15:52 Ik loop de stad uit. Nog even door Haren en dan ligt ook de provincie achter me.
16:19 Ik heb er alweer 36 kilometer opzitten en ben tussen Groningen en Haren.
17:07 De provincie Drenthe begint met een zandpad.
17:29 Een groot rangeerterrein bij Onnen
17:32 In de buurt van vliegveld Eelde.
17:59 Nog ongeveer een uur wandelen. Ik ben nu vlakbij waar de Molukse treinkaping in de jaren 70 plaatsvond.
18:46 Loop ik nu al langs het eerste hunebed? Jawel hoor, de noordelijksten van Drenthe.
18:48 De mooiste van de twee hunebedden naast deze boerderij.
18:49 Bordje bij de hunebedden D3 en D4.
19:12 Schapenveldje in Zuidlaren
20:40 Zuidlaren is bekend van de paardenmarkten. Vandaar dit beeld in het centrum van het plaatsje.
20:41 Maar Zuidlaren is het bekendst van Berend Botje! Een zeeheld uit de 18e/19e eeuw volgens het Pieterpadboekje, maar er zijn meer opties volgens Wikipedia omtrent de historische achtergrond van Berend Botje.