donderdag 11 juni 2015

Pieterpad 4-6: Zuidlaren-Sleen (60km)

6:58 Een konijn op de weg
In de vroege morgen gaat de wekker af en maak ik haast om de bed&breakfast te verlaten. Ik haal het koelkastje leeg en zet deze terug in de kast en maak een stel broodjes klaar voor onderweg. Na een kopje koffie, een beker melk en een snel toiletbezoek doe ik om 6:25 uur de deur van de bed&breakfast achter mij dicht en zet ik het gps-apparaat aan. Zodra deze een positie heeft, ga ik op pad en loop ik door de stille straten van Zuidlaren richting het Pieterpad.

Op weg richting Westlaren loopt er een konijn op de weg en ik weet m nog redelijk herkenbaar op de foto te krijgen voordat het dier voor mij op de vlucht gaat. Niet veel later passeer ik de borden "einde bebouwde kom" van Zuidlaren en loop ik de bebouwde kom van Schipborg binnen. Tevens loop ik nu in het nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa. Allereerst loop ik door de Gasterse Duinen op weg naar Gasteren. Bij een hek passeer ik een bordje waarop staat dat ik aan de andere kant van het hek twee soorten grazers kan tegenkomen. Beide soorten staan me bij het hek al op te wachten en zo hoef ik er niet eens naar op zoek. De schapen zijn wat bang aangelegd en gaan voor mij aan de kant, maar voor de andere diersoort waarvan ik de naam even niet weet, moet ik zelf toch even een klein bochtje omlopen. De enorme heidevelden worden afgesloten met een hunebed dat ineens langs de route in beeld komt.
6:57 Het nationaal landschap Drentsche Aa

Ik loop door het dorpje Gasteren op weg naar het Balloërveld. Hier betreed ik een mul zandpad waar ik het komende half uur overheen zal moeten lopen. Het loopt zwaar, maar gelukkig neemt het mulle langzaamaan wat af waardoor het pad steeds wat minder zwaar is om overheen te lopen. Ergens onderweg passeer ik een soort houten muziekinstrument waarvan ik me afvraag of er ook echt muziek uit komt. Ik ga het niet proberen, maar loop door richting het einde van het zandpad. Op een afstandje passeer ik Balloo, waar het Balloërveld naar is vernoemd, en niet veel later kom ik aan in Rolde, het eindpunt van de eerste etappe van vandaag en de vierde etappe van het Pieterpad. Rolde is het dorp van Bartje (die van "Ik bid nie veur bruune boon'n") en ik loop al snel het streekmuseum 'Het dorp van Bartje' voorbij.

Aan de noordkant van Rolde ligt een geocache, maar de route komt er niet direct langs, dus ga ik er niet naar zoeken. De route loopt niet door Rolde heen, maar loopt langs de noordrand richting Anderen in het oosten. Ik passeer een moderne begraafplaats dat bij een plaatselijke kerk is gelegen. Even verderop passeer ik een minder moderne begraafplaats. In een veldje langs de route staan twee grote hunebedden opgesteld. In eerste instantie zie ik er maar een, maar als ik wat verder kijk, zie ik de tweede. Deze lijkt nog groter en mooier te zijn dan de eerste. Ik weet dat het grootste hunebed van Nederland in Borger ligt, maar deze twee (D17 en D18) lijken niet heel veel kleiner. Ik maak er wat foto's van en loop vervolgens weer verder.
7:07 Uitgestrekte heidevelden...

De vijfde etappe van het Pieterpad loopt van Rolde naar Schoonloo door het hart van Drenthe. Deze etappe gaat door de verlaten vlakten van Drenthe en ik loop urenlang door de hei en door de bossen. Bij het Andersche Diep ligt een brug om te kunnen oversteken, maar voorheen moest het water worden overgestoken via een touw dat over het water hangt. Het touw hangt er nog steeds, maar ik gebruik de brug om over te steken. Hier ontmoet ik ook twee andere Pieterpadlopers die de route van zuid naar noord lopen. In totaal kom ik vandaag zes andere Pieterpadlopers tegen die allen richting het noorden lopen. Gisteren passeerde ik twee groepjes van twee lopers die allen richting het zuiden liepen. Tenslotte sliepen er afgelopen nacht nog twee Pieterpadlopers in de bed&breakbast in Zuidlaren. Zo is het nog vrij druk op het Pieterpad voor een doordeweekse dag, maar het zijn bijna allemaal pensionado's die ik tegenkom. Niet zo gek natuurlijk, want het zijn twee gewone werkdagen.
7:11 ...bos...

Twee jaar geleden was ik met mijn gezin een weekje op vakantie in Drenthe en ik weet nog dat we toen een fietstocht hebben gemaakt richting Borger. Uiteindelijk zijn we wat eerder teruggereden naar ons vakantieadres in Hooghalen, maar ik weet dat ik vandaag de route die we toen fietsten, ergens zal moeten kruisen. Dat gebeurt uiteindelijk in Schoonloo, waar ik het plekje herken waar we twee jaar geleden een pauze hadden om onze dochter te kunnen voeden. Net voordat ik Schoonloo in wandel, loop ik de kantine binnen van een camping. Hier haal ik een ijsje en rust ik even uit in de schaduw van het gebouw. Als ik de verpakking van het ijsje wil weggooien, stoot ik mijn hoofd tegen reclamemateriaal dat aan de muur hangt en dit materiaal valt spontaan op de grond. Ik wil het materiaal oprapen, maar dat hoef ik van de uitbaters niet te doen en ik loop verder naar Schoonloo waar ik ga beginnen aan de zesde etappe van het Pieterpad en mijn laatste etappe van vandaag.
7:30 ...en nog meer hei

De derde etappe van de dag is gelijk de langste en zal het dagtotaal op 60 kilometer brengen. De route loopt over de uitgestrekte bossen van het Ellertsveld richting Schoonoord. Tussen de bossen in loop ik langs een woonhuis waar een stel stenen op elkaar ligt in de voortuin. Het lijkt op een klein hunebed, maar er staat verder geen bordje bij. Ik twijfel dan ook over de authenticiteit van dit vermeende hunebed.

Bij Schoonoord moet ik met een brug het Oranjekanaal oversteken. Enkele fietsers zijn dit ook van plan, maar er staan obstakels die bedoeld zijn om fietsers te ontmoedigen of om ervoor te zorgen dat ze langzamer van de brug kunnen afrijden. Hierdoor lopen de fietsers mij behoorlijk in de weg, maar door een slimme route om de fietsers heen te gebruiken, ben ik ze voorbij voordat ze doorhebben dat ik om ze heen loop. Aan de overkant ga ik weer het bos in en niet veel later zie ik voor het eerst een bordje 'Sleenerzand' langs de kant staan. Dit geeft mij het idee dat het einde eraan zit te komen, ook al heb ik nog zeker tien kilometer te gaan.
Brug over het Schipborgse Diep. Dit is de Drentse Aa, maar
heet alleen in Groningen zo. In Drenthe heeft dit water in elk
dorp een andere naam.

Een kilometer of vijf voor het eindpunt verlaat ik het bos en ik zie de kerktoren van Sleen al aan de horizon verschijnen. Inmiddels ben ik aan het rekenen gegaan, want de komende uren ga ik naar huis reizen, maar ik wil tussendoor ook ergens kunnen eten. Om 18:12 vertrekt de bus van Sleen richting Emmen en die moet ik halen, anders ben ik pas om half elf vanavond thuis. Ik concludeer dat ik op de overstappunten op de stations Emmen, Zwolle en Arnhem elk 9 of 10 minuten overstaptijd heb. Dat lijkt me net de kort om aan eten te komen, dus hoop ik dat ik op tijd in Sleen aankom en dat er daar een cafetaria voorhanden is.
Als ik Sleen binnenloop, blijk ik nog een klein half uur te hebben om te eten. Dat lijkt me voldoende tijd en ik volg het lijntje op de gps naar het eindpunt van de etappe. Een man probeert de weg over te steken, maar moet even op mij wachten. We groeten elkaar en ik blijf hem aankijken, want ik meen hem te herkennen. Achteraf blijkt het inderdaad een oude bekende te zijn en via de e-mail hebben we later nog even contact. Op dat moment heb ik er de tijd niet voor, want ik moet hoognodig gaan eten. In het centrum van Sleen vraag ik iemand naar een cafetaria en die blijkt dichtbij te liggen. Ik bestel een frietje en een snack, maar uiteindelijk moet ik toch met het bakje friet in de hand naar de bushalte gaan lopen om de bus niet te missen. Onderweg naar de bushalte zie ik een Nederlandse vlag aan een huis hangen. Vandaag zijn de uitslagen van de eindexamens bekend geworden, maar dit is werkelijk de eerste vlag die ik vandaag zie hangen. Dat geeft wel aan hoe afgelegen dit gebied is. In het bushokje eet ik het bakje friet leeg, maar als de klok 18:12 aangeeft, is er nog geen bus in zicht. De bus is een kleine vijf minuten te laat, maar brengt me toch op tijd op station Emmen waar ik op weg kan naar huis.
7:42 Op weg naar de Gasterse Duinen

Ik ga in de Arriva-trein zitten en begin mijn spullen uit te stallen op zoek naar mijn e-reader, powerbank voor de telefoon en treinkaartje. Terwijl ik daarmee bezig ben, komt de machinist naar mijn kaartje vragen. Ik geef aan dat ik m aan het opzoeken ben, en hij zegt later wel terug te komen. Hij staat alleen op de trein en omdat het tijdstip populair is onder zwartrijders, controleert hij voor vertrek alle reizigers op een geldig vervoersbewijs. Ik reis vanavond met een actie van NS Zomertour en mag voor 9 euro eersteklas door het hele land reizen en ik zoek het papieren kaartje dat daarbij hoort nu dus op.
De trein van Emmen naar Zwolle komt onder andere langs de stations Coevorden, Hardenberg en Ommen, de eerstvolgende drie etappeplaatsen van het Pieterpad. In de buurt van Mariënberg komt een inmiddels ingestapte conducteur mijn kaartje controleren. Even later zie ik dat deze trein wel degelijk een eersteklascoupé heeft en ik verplaats mijn spulletjes die kant op. Iets later komt de conducteur langs om te vertellen dat ik eersteklas zit, en ik laat hem nogmaals mijn kaartje zien zodat hij kan zien dat ik daar ook mag zitten. In Zwolle stap ik over op NS die mij naar Ede zal gaan brengen. Het reizen in de eersteklas heeft als voordeel dat je eigenlijk altijd wel een zitplaats hebt en dat de stoelen wat breder zijn, maar dat laatste hangt sterk af van de trein waar je in zit. Ik kan bij NS mijn telefoon opladen via de 220V-aansluiting die in de eersteklas wordt aangeboden. Het nadeel van eersteklas reizen is wel dat je bij elke trein een tijd aan het zoeken bent waar de eersteklas zit, want de meeste treinstellen zijn uiteraard tweedeklas.
7:50 De Gasterse Duinen

Na deze twee wandeldagen heb ik 115 kilometer van het Pieterpad gelopen. Hiermee zit ik alweer op ongeveer 25% van de totale wandelroute. Verder sluit ik hiermee mijn training voor de 99e vierdaagse van Nijmegen af met 348 trainingskilometers. Op de derde dinsdag van juli zal ik op de Wedren van start gaan voor mijn vijfde vierdaagse.


Statistieken
Afstand:60,3 km
Gemiddelde:5,4 km/h
Bewogen gem.:5,8 km/h
Totaalteller:2982,1 km
(Bijna) alle doorkomstplaatsen van vandaag
7:51 De Gasterse Duinen
7:54 De Gasterse Duinen is één groot heideveld
7:57 Hunebed D10
8:40 Het Balloërveld
8:43 Een houten muziekinstrument
9:10 Een Drentse schapenkop
9:14 Een bijzonder monument
9:14 En dit staat er op de plaquette van het monument
9:28 Rolde, het dorp van Bartje
9:34 Hunebedden D17 en D18 bij Rolde
10:31 Alternatieve kruising over het Andersche Diep
13:07 Schoonloo
14:26 Hunebed(?) in de voortuin
15:20 Brug over het Oranjekanaal
15:44 Ik ben al een behoorlijk stuk op weg richting de Pieterberg.
15:49 Een meer in het bos nabij Schoonoord
16:08 Het Pieterpadmonument
16:16 Informatiebord bij het Pieterpadmonument
17:08 De kerktoren van Sleen komt in zicht
18:06 Geslaagd!
<< Pieterburen-Zuidlaren (54km)Sleen-Hardenberg (42km) >>