woensdag 10 juni 2015

Pieterpad 1-3: Pieterburen-Zuidlaren (54km)

8:16 Op station Groningen zijn de treinen
van NS en Arriva fysiek gescheiden
Door het lopen van de tocht 'Dwars door Gelderland' heb ik ontdekt dat ik LAW's leuk vind om te lopen. Het bekendste LAW is het Pieterpad. Zo ontstond mijn wens om deze tocht te gaan bewandelen. Als afsluitende voorbereiding op de Vierdaagse van Nijmegen 2015 reis ik op de tiende juni dan ook af naar het verre noorden van ons land. Op de planning staat een tweedaagse tocht die begint in Pieterburen en met een overnachting in Zuidlaren de dag erna zal eindigen in Sleen. Zo zal ik in twee dagen zes etappes en ongeveer 25% van het Pieterpad bewandelen. In totaal zo'n 110 kilometer, zo is de planning.

Ik pak de eerste trein van 5:55 uur in Ede richting Amersfoort. Ik reis met het DalVoordeel-product van NS waardoor ik buiten de spits tegen 40% korting reis. Hierbij wordt gekeken naar het tijdstip van inchecken. Doordat ik op Amersfoort moet overstappen van Connexxion naar NS bepaalt het tijdstip dat ik dat op Amersfoort doe, of ik wel of niet met korting naar Groningen zal reizen. Op die afstand scheelt dat nogal, dus had ik al besloten dat als ik niet op tijd in Amersfoort zou zijn, ik in Groningen dan maar niet zou uitchecken. Het instaptarief van 10 euro is nog altijd goedkoper dan de dik 20 euro reiskosten zonder korting. Haal ik wel korting, dan scheelt dat maar een paar euro en ben ik wel zo eerlijk om netjes uit te checken. Volgens de dienstregeling kom ik op tijd aan, dus ligt het ook niet aan mij als ik te laat op station Amersfoort arriveer.
Onderweg naar Amersfoort toont de display in de trein een vertraging van 2 minuten. Dat betekent dat ik exact om 6:35 op Amersfoort zou aankomen en dat zou te laat zijn. Het uiterste tijdstip om met korting in te checken bij NS is 6:34. Gelukkig loopt de trein haar vertraging onderweg al in en stap ik om 6:33 uit op station Amersfoort. Ik loop snel naar de dichtstbijzijnde incheckpalen, maar daar is de paal van Connexxion defect. Dan ren ik maar naar een andere paal en check ik snel uit bij Connexxion en in bij NS. De incheckpaal geeft 6:34 aan als tijdstip van inchecken en toont ook gelijk dat ik tegen daltarief ben ingecheckt. Het op voorhand spannendste moment van de dag is daarmee naar tevredenheid opgelost. Hopelijk wordt het 'overchecken' bij overstappen naar een andere vervoerder snel afgeschaft, dan is dit soort onzin niet meer nodig. Uiteindelijk moet ik nu ook spitstarief gaan betalen voor de trein van Groningen naar Winsum, omdat dat weer een trein van Arriva is...
9:10 "Bij de buren van Pieter". De pijl wijst de verkeerde
kant op en de afstand is achterhaald.

De intercity van Amersfoort naar Zwolle is een gloednieuwe trein en ik ga op zoek naar het toilet, maar kan deze niet vinden. Op mijn weg terug door de trein zie ik ineens het toilet aan mijn linkerhand, maar deze is zo netjes weggewerkt dat ik m niet eens had ontdekt in eerste instantie. Na het toiletbezoek zoek ik een plekje in de trein voor het komende half uur. In Zwolle stap ik over op de trein naar Assen en Groningen en in Groningen stap ik voor het laatst over in de trein van Arriva naar Winsum. Uiteindelijk brengt een bus van QBuzz mij in Pieterburen, waar ik om 9:06 uit de bus stap.

De bushalte staat schuin tegenover De Buren Van Pieter, een horecagelegenheid die het officiële startpunt vormt van het Pieterpad. Aan de andere kant van de weg staan tafeltjes en bij een van die tafeltjes haal ik mijn tas leeg om mijn meegenomen jack uit te trekken en onderin de tas opgevouwen op te bergen. Daarna gooi ik de tas weer vol, zet ik de GPS aan en ga ik op pad.
10:02 Dat klinkt niet erg privacygevoelig...

Bij de voordeur van Bij De Buren Van Pieter staat een bordje met daarop de tekst 'Start Pieterpad' met erbij een (inmiddels achterhaalde) afstand tot Maastricht en een pijl richting het oosten. Ook de richting van die pijl is achterhaald, want de route begint inmiddels richting het westen, dus ik loop in deze richting naar de eerste afslag linksaf richting het zuiden. Zo loop ik al snel Pieterburen uit en door de weilanden loop ik in de richting van Winsum, waar de eerste etappe van het Pieterpad eindigt. Onderweg bezoek ik de geocaches die op of direct langs de route liggen, en zo kan ik al snel twee travelbugs achterlaten die nodig weer het veld in moesten. Bij de tweede geocache van de dag trek ik mijn overhemd en broekspijpen uit en loop ik in het zomertenue verder. Ik heb er nu nog maar 2,5 kilometer opzitten, maar het is er inmiddels al warm genoeg voor.

In Mensingeweer loop ik even verkeerd, maar dankzij de track op de gps ontdek ik dat snel genoeg en kan ik op tijd corrigeren. Zo loop ik niet veel later Winsum binnen. Het eindpunt van de eerste etappe en ook het eindpunt van mijn treinreis van vanmorgen. De tweede etappe begint uiteraard waar de eerste etappe eindigt en langs het terras van het café De Gouden Karper loop ik omlaag langs het Winsumerdiep op weg naar de stad Groningen. Al snel loop ik op de weg van Winsum naar boerderij Weidelust. Ergens langs deze weg zie ik een vrij groot bruin object op de weg liggen. Ik pak het op en constateer dat het om een portemonnee gaat. Deze zit gevuld met een relatief groot bedrag aan contanten, een bankpas, rijbewijs en diverse klantenkaarten van winkels. Ik snuffel door de portemonnee op zoek naar telefoonnummers en vind er een op een papiertje. Ik bel naar dit nummer, maar de persoon aan de andere kant van de lijn kent de eigenaresse van de portemonnee - wiens identiteit ik dankzij het rijbewijs kan achterhalen - niet zo direct. Hij raadt mij aan om de portemonnee bij de gemeente Winsum af te geven, maar dat ga ik niet doen, want ik ga niet zomaar van mijn wandelroute afwijken. Hooguit zou ik m op het gemeentehuis van Groningen kunnen afgeven, maar dan zou ik wel eerst foto's maken van alles wat in de portemonnee zit, vanwege de resultaten van de jaarlijkse portemonneetests van het televisieprogramma Rambam.
Het duurt niet lang, of ik besluit de gemeente Winsum op te bellen om mijn vondst aan te geven. Ik geef een aantal kenmerken af van de portemonnee en de inhoud en laat mijn telefoonnummer achter zodat de eigenaresse contact met me kan opnemen. Om de kans op een succesvolle terugkeer van de portemonnee te vergroten, probeer ik ook een Twitterbom te starten.
10:18 De Bontjemertil over het kanaal Baflo-Mensingeweer.

In de tussentijd passeer ik een geocache die snel wordt gevonden en loop ik op weg naar een volgende die niet veel verderop ligt verstopt bij de wierde Oostum. Hier vind ik de geocache onder een brug en besluit ik op de begraafplaats naast de kerk even te pauzeren op een bankje dat hier geplaatst is. Terwijl ik hier mijn lunch nuttig, komt er een stel andere Pieterpadlopers aangelopen. Zij blijken ook geocachers te zijn en net als ik zoeken ze hier de cache en pauzeren ze hier. We raken aan de praat en terwijl we daarmee bezig zijn, gaat mijn telefoon over. Het blijkt de eigenaresse te zijn van de gevonden portemonnee. Ik vraag haar ter verificatie om haar geboortedatum en dat blijkt perfect te kloppen. Ik blijkt op dit moment vrij dicht bij haar huis te zijn, dus besluit ik om even te blijven wachten totdat ze er is om de portemonnee in ontvangst te nemen. Ze geeft aan dat dat ongeveer tien minuten zal duren en als ze er na 13 minuten nog niet is, begin ik te twijfelen of ik alvast verder zal gaan lopen. De andere twee Pieterpadlopers die nog blijven zitten kunnen dan aangeven dat ik al verder ben gegaan zodat ze weet dat we een nieuw punt moeten afspreken. Gelukkig komt er ineens een auto aangereden waar de eigenaresse met twee kinderen inzit. Een dolgelukkige vrouw stapt uit de auto en het doet mij ook goed om haar zo te kunnen helpen. Tenslotte zou ik zelf ook niet willen meemaken dat ik mijn portemonnee zou kwijtraken, dus gun je dat een ander ook niet.
11:22 Tussen de paarden op weg naar Garnwerd.

Door dit akkefietje heb ik voor mijn doen vrij lang gepauzeerd en is mijn gemiddelde snelheid dan ook met enkele tienden kilometers per uur gedaald. Ik loop weer verder richting Groningen en bij de kruising met het Van Starkenborghkanaal doemt het bord op dat de bebouwde kom van de stad Groningen markeert. De brug is open voor passerende vaartuigen, dus is het wachten tot ik verder kan. Net voordat ik bij de brug arriveer, haal ik een ander stel Pieterpadlopers in en bij de brug raken we even aan de praat. Als de brug weer toegankelijk is, loop ik snel verder. Eenmaal aan de overkant hoor ik achter me de bellen die aangeven dat de brug gelijk opnieuw open gaat. Ik kijk om en zie de andere twee wandelaars haast maken om naar de overkant te rennen. Zij willen ook niet een extra ronde moeten wachten, maar waren nog niet begonnen aan de oversteek.
11:34 En dat lag zomaar op straat.

De route richting het centrum van Groningen loopt door groenstroken en stadsparken en zo is het zelfs in de provinciehoofdstad een vrij mooie route. Vlak voor de A-kerk zie ik een Subway en ik stop hier voor een broodje Spicy Italian. Nadat ik dit broodje heb genuttigd, loop ik langs de A-kerkhof verder richting het station, maar na een paar straten loop ik weer langs een andere Subway. Die liggen dan wel heel erg dicht bij elkaar... Ik begin straten te herkennen van een eerder bezoek aan de stad tijdens een korte vakantie in de regio en niet veel later loop ik langs het station van Groningen waar de derde en voor mij laatste etappe van de dag begint.

Deze derde etappe loopt van Groningen naar Zuidlaren en is 21 kilometer lang. Allereerst voert de route langs de meanders van de Drentse Aa richting Haren. Voorbij deze plaats die vooral bekend werd door de Project-X-feesten van enkele jaren terug begin ik me af te vragen of ik de provinciegrens van Groningen met Drenthe al ben gepasseerd. Ik passeer een bordje waarop de naam van de provincie Groningen vermeld staat en denk het antwoord op de vraag te hebben gevonden. Even verderop passeer ik een fietsknooppunt van het fietsroutenetwerk van Drenthe. Zou ik nou net de provincie Drenthe zijn binnengelopen? Het lijkt er wel op, als ik achteraf de provinciegrens op de kaart analyseer. Na Haren passeer ik Glimmen. Hier loop ik via een brug over een groot rangeerterrein van de Spoorwegen. Hierna volgt een langs stuk onverhard terrein, voornamelijk zandpaden op weg naar Midlaren. Zuidlaren is bekend van Berend Botje, maar de plaatsen Midlaren en Noordlaren liggen hier ook. Noordlaren ligt in de provincie Groningen, Midlaren en Zuidlaren in Drenthe. In Midlaren zie ik een bordje dat aangeeft dat hier hunebedden liggen. Het betreft de twee noordelijkste hunebedden van Drenthe, D3 en D4. Ik ga even van de route af om deze hunebedden te aanschouwen. Het zijn er twee met pal ernaast een boerderij. Als ik terug naar de weg loop, loop ik langs een boer die hier met een klassieke zeis het gras aan het kortwieken is. Zelf ruik ik het eindpunt van de dag, maar als ik de straten van Zuidlaren al kan zien, moet ik volgens de route toch nog een slinger om het dorp heen maken. Zo gevraagd, zo gedaan en niet veel later loop ik alsnog Zuidlaren binnen. Hier zal ik de nacht doorbrengen in een bed & breakfast, maar voordat ik daarheen loop, besluit ik alvast een beginnetje te maken met de eerste etappe die ik morgen zal gaan lopen. Hierdoor hoef ik morgen niet te beginnen met een gekke slinger door Zuidlaren. Die slinger loop ik er dan liever vandaag nog even bij. Morgen zit ik met wat meer tijdsdruk vanwege de aansluitende reis naar huis en is de afstand ook een stukje langer (60km) dan vandaag, dus heb ik mijn tijd wellicht hard nodig.
12:38 Wierde Oostum. Hier raak ik de portemonnee weer kwijt
aan de eigenaresse.

In de bed & breakfast word ik met koffie welkom geheten. De gastheer doet zijn best om mij thuis te laten voelen, maar al snel ontstaat toch een discussie over het ontbijttijdstip. De gastheer heeft liever niet dat er voor 7 uur wordt ontbeten en baseert dat op ervaringen uit het verleden. Ik zeg dat ik dat wel kan snappen, maar dat ik toch echt half zeven op pad wil zijn omdat ik anders krap in de tijd ga zitten in Sleen. Ik hoef toch niet uitgebreid te ontbijten; ik smeer mijn broodjes voor onderweg en daarna vertrek ik direct. Uiteindelijk gaat hij akkoord en neem ik mijn intrek in mijn kamer. Ik ga nog even Zuidlaren in voor een avondmaaltijd en neem daarna een welverdiende douche om uiteindelijk het bed op te zoeken. De wekker staat op vijf voor zes en morgen wacht weer een zware, maar volgens het Pieterpadboekje mooie wandeldag.


Statistieken
Afstand:54,0 km
Gemiddelde:5,3 km/h
Bewogen gem.:6,6 km/h
Totaalteller:2921,7 km

(Bijna) alle doorkomstplaatsen van vandaag
13:12 Wat dat onderste bord nou betekent... Dat koeien op het fietspad moeten lopen of zo?
13:28 De skyline van Groningen wordt al zichtbaar
13:55 Het Van Starkenborghkanaal
15:06 De A-kerk te Groningen
15:10 De Vismarkt met aan de horizon de Martinitoren
15:16 Dit station wordt door de stadsbussen "Groningen Hoofdstation" genoemd.
15:52 Ik loop de stad uit. Nog even door Haren en dan ligt ook de provincie achter me.
16:19 Ik heb er alweer 36 kilometer opzitten en ben tussen Groningen en Haren.
17:07 De provincie Drenthe begint met een zandpad.
17:29 Een groot rangeerterrein bij Onnen
17:32 In de buurt van vliegveld Eelde.
17:59 Nog ongeveer een uur wandelen. Ik ben nu vlakbij waar de Molukse treinkaping in de jaren 70 plaatsvond.
18:46 Loop ik nu al langs het eerste hunebed? Jawel hoor, de noordelijksten van Drenthe.
18:48 De mooiste van de twee hunebedden naast deze boerderij.
18:49 Bordje bij de hunebedden D3 en D4.
19:12 Schapenveldje in Zuidlaren
20:40 Zuidlaren is bekend van de paardenmarkten. Vandaar dit beeld in het centrum van het plaatsje.
20:41 Maar Zuidlaren is het bekendst van Berend Botje! Een zeeheld uit de 18e/19e eeuw volgens het Pieterpadboekje, maar er zijn meer opties volgens Wikipedia omtrent de historische achtergrond van Berend Botje.