vrijdag 18 juli 2014

4daagse 2014, dag 4, Cuijk (50km)

05:20 De Overasseltse en Hatertse Vennen
Vandaag is de laatste dag van de 4daagse van dit jaar en ik voel me supergoed. Het lijkt erop dat ik sinds gisteren de beklimmingen begonnen, volledig hersteld ben van de gevolgen van het te hard van stapel gaan op de eerste wandeldag. Met goede moed stap ik in de auto en rij ik naar het transferium waar ik de auto parkeer en naar de pendelbus loop. Helaas is deze net vertrokken als ik er aankom, dus het is wachten op de volgende bus. Uiteindelijk kom ik hierdoor wat later dan de andere dagen aan bij de Wedren, maar dat mag de pret niet drukken. Ik sta wel verder van de start vandaan, dus zal wat langer mijn best moeten doen om uit de drukte te komen, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Op de informatieborden bij de start staan in Nederlands en Engels condoleanceberichten namens de organisatie en de wandelaars aan de nabestaanden van de vliegramp met een toestel dat van Amsterdam op weg was naar Kuala Lumpur en dat gisterenmiddag naar alle waarschijnlijkheid door rebellen boven oostelijk Oekraïne uit de lucht is geschoten. Bij deze ramp zijn alle inzittenden van het toestel omgekomen. Het betreft circa 300 personen waarvan circa 200 Nederlanders. Op het moment dat ik bij de start sta, is er nog niet zo heel veel meer bekend, maar de organisatie past wel de feestelijkheden aan naar aanleiding van deze gebeurtenis. Zo wordt verzocht om geen muziek te spelen bij de intocht en zal er 's avonds bij de 4daagsefeesten een minuut stilte in acht worden genomen.
07:32 De brug bij Grave met de kerktoren van Nederasselt

Om 8 minuten over vier wordt ik gescand en er lopen nu ongeveer twee keer zoveel mensen voor me als afgelopen dagen, toen ik rond 4:04 uur met mijn wandeling mocht beginnen. Gelukkig lukt het nog redelijk om tussen de mensen door te lopen en de eerste tien kilometer (van de start tot net buiten Nijmegen) loop ik gemiddeld 7,5 km/h. Nadat ik 10 kilometer heb gelopen, besluit ik even te pauzeren, om daarna wat rustiger aan te doen. Ik ben nu ver genoeg voor de drukte uit en met zo'n 7 km/h loop ik verder naar Overasselt. Hier wordt een controle aangekondigd, maar in tegenstelling tot vorig jaar is dit een nepcontrole, want er staat hier niemand kaartjes te knippen. Dit jaar is er ook geen geocache-event georganiseerd, dus in iets meer dan vijf minuten loop ik Overasselt weer uit.
07:41 Het centrum van Grave

De route loopt nu door de maisvelden richting Nederasselt en dit stuk lopen we even gescheiden van de militairen, die in alle vroegte samen met ons door Nijmegen zijn gelopen. Even voor de maisvelden pauzeer ik op een plek waar een paar stoelen staat om me in te smeren en mijn petje uit de tas te halen. Lang blijf ik hier niet zitten, want ik wil verder en voor ik het weet, komen we aan bij de brug naar Grave. Ik pauzeer voor de derde keer op rij bij de rustplaats die hier net voor de brug is ingericht en net als altijd worden de uitsmijters hier weer overenthousiast geprezen. De opbrengst van deze rustplaats gaat naar de lokale korfbalvereniging, maar aan de 'keuken' hangt een vlag van Kika. Ik vind het wel jammer dat die vlag er hangt, want zo lijkt het alsof de opbrengst naar dit goede doel gaat, wat niet het geval is. Ik hoop maar niet dat het bewust is gedaan om meer omzet te genereren, maar dat lijkt gelukkig niet zo te zijn, ontdek ik even later als de omroeper aankondigt dat de opbrengst van al die lekkere uitsmijters ten bate komt aan de korfbalvereniging van Nederasselt.
08:11 De zon brandt al fel op ons neer

Voordat ik verder loop, haal ik een hydrofiele doek uit mijn tas en leg die over mijn nek als bescherming tegen de zon. Dit levert later op het parcours een opmerking op van een medewandelaar, die maar hoopt dat de hydrofiele doek goed is schoongemaakt. Ik verzeker de man dat de doek nooit als luier is gebruikt en lachend lopen we allebei verder.

In Grave hangt bij het gemeentehuis een grote Nederlandse vlag halfstok in verband met de vliegramp. Het ziet er indrukwekkend uit met die stroom aan wandelaars die er onderdoor loopt. Na Grave volgt een lang saai stuk naar Cuijk met enkele kleine doorkomstplaatsjes, maar dit jaar ervaar ik het niet eens zo saai. Voor ik het door heb, staat Cuijk al op de eerste borden als we een kombord met de tekst 'Beers - Gemeente Cuijk' passeren. Na Beers volgt nog Vianen, maar als we dan uiteindelijk in Cuijk aankomen, lopen we drie gele bordjes voorbij die ons vertellen dat twee medewerkers van gemeente Cuijk met hun gezin in het ramptoestel zaten en dus zijn overleden. De burgemeester staat wel langs de route, maar zonder ambtsketting en zal de wandelaars niet officieel begroeten, want normaliter wel het geval is. Het raakt me wel om zo die bordjes te lezen, het komt nu wel dichtbij.
09:36 Doorkomst in Vianen (NB). Niet erg druk hier.

Even later loop ik over de pontonbrug de provincie Limburg in en het einde is nu echt nabij. In het laatste stuk naar Nijmegen pauzeer ik weer bij de bakker van Mook, waarna ik in een ruk doorloop naar de Wedren. Langs de route wordt nu ineens veel water uitgedeeld en dat is ook wel nodig, want inmiddels is het 32 graden en het water is warm voordat ik een halve bidon heb leeggedronken. In Malden en in het Zuiden van Nijmegen vul ik zo voortdurend mijn bidons met vers water, maar in de laatste kilometers van de Via Gladiola wordt ineens geen vers water meer aangeboden. Zo moet ik het op het eind met warm water doen.

In Malden wordt op tekstkarren aangekondigd dat er geen muziek zal zijn bij de inhuldiging. Een dj draait gewoon verder en zegt dat hij niet snapt wat het toevoegt om hier nu geen muziek te draaien en gaat er gewoon mee door. In Nijmegen is het wel anders, daar staan alle opgebouwde podia er verlaten bij. Hier en daar klinkt wel het geluid van draagbare muziekinstallaties, maar het is wel een stuk stiller dan andere jaren op de Via Gladiola.

Sobere passage in Cuijk

Met warm water in de bidons en zonder muziek loop ik zo de laatste kilometers van de vierdaagse van 2014. Net voor het Keizer Karelplein beginnen de tribunes en hier staat ook ineens de pers op het parcours. Ik moet nu niet alleen om de wandelaars heen lopen, maar ook mijn best doen om niet tegen Erik Hulzebosch, Fons de Poel, Harm Edens of een van de andere bekende Nederlanders op te lopen. Ik zie Fons een interview afnemen met twee wandelaars in Ajax-shirts en later op tv blijkt dat ik hier inderdaad snel door het beeld loop als deze wandelaars aan het woord zijn.
Net na de bocht staan sponsors van alles uit te delen en met pleisters tegen zere spieren - die ik sinds gisterenmiddag niet meer heb - massageolie en koekjes arriveer ik op de Wedren waar ik om 12:30 uur mijn beloning in ontvangst mag nemen.
10:02 Snel door Cuijk heen naar de brug

Ik loop nog even een rondje over de Wedren en ben weer getuige van bewoners die bij de toegang tot de Wedren aan het klagen zijn dat ze aan de andere kant moeten zijn. De Wedren is op vrijdag alleen toegankelijk voor wandelaars, dus ik moet mijn polsbandje aanhouden totdat ik Nijmegen uit ben. Na een bezoek aan het toilet en de sponsors spring ik over de dranghekken die de Wedren scheiden van het wandelparcours en loop ik naar de pendelbus die me naar de auto zal brengen. Mijn vierde 4daagse zit er weer op en al dacht ik na dinsdag dat dit de op een na zwaarste deelname zou worden, zie ik het uiteindelijk als de op een na lichtste deelname, omdat ik niet zoveel last heb gehad als vorig jaar op de laatste dag.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,7 km5,4 km/h (6,6 km/h)
3 (Groesbeek)49,4 km5,5 km/h (6,6 km/h)
4 (Cuijk)50,5 km6,0 km/h (7,0 km/h)
Totaalteller:2634,2 km
10:05 De pontonbrug brengt ons naar Limburg
10:08 Een Nederlandse Amerikaan
11:26 Op weg naar de Via Gladiola is het nu al 32°C.
12:36 Hier kun je je gladiolen kwijt. Dit jaar ontdekte ik het doel ervan dankzij dit briefje.
Later op de dag wordt het ook een eerbetoon aan de slachtoffers van vlucht MH-17.
Beloning 4 is binnen.
's Avonds kom ik nog even op tv. Terwijl de Ajax-fans er niets meer van snappen, loop ik snel achter ze langs door het beeld.

donderdag 17 juli 2014

4daagse 2014, dag 3, Groesbeek (50km)

06:57 Langs de Mookerplas
Ik begin de dag met stijve spieren (in de voeten, benen, armen en nek). Vandaag staat de bergetappe van de 4daagse op het programma en ik besluit rustig te beginnen. Al snel merk ik dat ik langzamer ben dan voorgaande jaren. Ik hoor iemand roepen dat het een kwestie is van de spierpijn eruit lopen en dat is ook zo: zodra ze warm zijn, wordt de pijn minder en op den duur trekt de pijn zelfs helemaal weg. Alleen na een rust is het dan gelijk weer eventjes terug. We lopen Nijmegen uit via dezelfde route als gisteren en gaan in Hatert de weg op naar Malden. Er lopen al militairen met een groen bandje tussen het peloton en ik kan me niet heugen dat me dat eerder is overkomen zo vroeg op de derde wandeldag. Achter mij loopt iemand met een gettoblaster die een boel muziek maakt dat op den duur gaat vervelen. Ik heb inmiddels zo'n 10 kilometer gewandeld dus het wordt tijd voor een eerste pauze en daarmee ben ik ook gelijk van de muziek af. Ik ga zitten op een stoel ergens langs de Maas en gun de spieren even de rust die ze wel hebben verdiend.

07:33 In de buurt van Plasmolen
Na deze korte onderbreking loop ik verder langs de Maas. Op een informatiebord voor de scheepvaart wordt de afsluiting van de Maas bij Cuijk al aangekondigd. Morgen is er tijdelijk geen doorvaart mogelijk vanwege de pontonbrug waar wij overheen zullen lopen op de laatste wandeldag. Vandaag is het nog niet zover en even verderop verlaten we de weg langs het kanaal op weg naar Mook. Bij de plaatselijke bakker neem ik mijn tweede pauze en smeer ik mij in met zonnebrandcrème.

De spieren warmen zich bij vertrek al wat sneller op dan eerder op de dag en dat is een goed voorteken. Ondertussen zijn de batterijen van de GPS-ontvanger bijna leeg en ik doe de reservebatterijen erin. Helaas blijken die ook bijna leeg te zijn wat me verbaast, want ik houd de volle batterijen altijd gescheiden van de lege. Ik hoop maar dat ik bijtijds nieuwe batterijen kan kopen, al zal ik daar een benzinepomp voor nodig hebben, want op dit vroege tijdstip zijn andere winkels nog niet open. Gelukkig staat er een benzinepomp langs de route als we bij Plasmolen de provinciale weg moeten oversteken. Ik koop vier volle batterijen en stop er twee van in de GPS-ontvanger. Ook koop ik hier een flesje energiedrank. Even terug langs de route werden deze flesjes voor anderhalve euro verkocht, maar moest er voor worden omgelopen en stonden de flesjes in de zon. Bij de benzinepomp haal ik voor hetzelfde bedrag een gekoeld flesje uit de koelkast.

08:39 Op weg naar Ottersum
Ik steek de provinciale weg over en loop direct tegen een controle aan. Mijn kaartje wordt geknipt en ik mag verder richting Milsbeek. De route gaat verder naar Ottersum. Of is het toch Gennep? Het bord dat de bebouwde kom aankondigt, zegt Gennep en verderop wordt Ottersum als soort van buurtschap gepresenteerd met een wit kombord. Dat was vroeger volgens mij nog niet zo.
Op de weg naar Ottersum kun je links de wandelaars zien die uit Ottersum komen terugwandelen. Het lijkt er een stuk rustiger te zijn dan om mij heen, wat betekent dat het niet al te ver voor me al een stuk minder druk is op het parcours. Uit recent contact met een collega die ook meeloopt begrijp ik dat het een half uur tot een uur achter me juist enorm druk is, zelfs zonder de 40-kilometerlopers erbij.

In Ottersum wordt traditioneel bouillon aangeboden. Terwijl ik al lopend de bouillon probeer op te drinken, loop ik door de controle heen die hier ook elk jaar staat. Tenslotte haal ik wat geld uit de geldautomaat die hier langs de route staat en loop ik Ottersum weer uit. Zo ben ik vorig jaar ook door Ottersum gelopen en zo zal het een volgende keer ongetwijfeld ook gebeuren.

08:45 Ottersum. Of toch Gennep?
Wat nu volgt is een relatief saai stuk door open veld en ik pauzeer op de plek waar ik dat al een paar jaar doe. Een paar kilometer verder komen alle afstanden bij elkaar en lopen we richting Breedeweg. Even voor Breedeweg bevindt zich de eerste klim van de dag. Ik heb inmiddels nauwelijks meer last van de spierpijn en verander mijn loophouding waardoor ik sneller naar boven kan lopen en met een hoog tempo - al slingerend om de andere wandelaars heen - werk ik mezelf een weg naar boven. Even verderop lopen we over een weg die langs de landsgrens met Duitsland loopt en uiteindelijk komen we aan in Breedeweg.
Vanuit Breedeweg lopen we door naar Groesbeek. Onderweg naar Groesbeek en in Groesbeek zelf komen we nog twee klimmetjes tegen en onder de support van de mensen aan de kant doorkruisen we het dorp op weg naar de Zevenheuvelenweg. Deze weg telt vier heuvels en ik loop er doorheen zoals ik ook al deed bij de eerste klim van de dag. Al zigzaggend om de overige wandelaars heen met een tempo dat misschien wel het dubbele is als dat van hen, kom ik zonder al te veel problemen steeds weer boven op de heuvel aan. Op de top van de laatste heuvel pauzeer ik even voor een sanitaire stop en het verversen van het water in de bidons. Als ik in Berg en Dal aankom, schroef ik de inspanning wat terug en met een relatief rustig tempo loop ik de route uit naar Nijmegen. Van de blaar van gisteren heb ik niets meer gemerkt en achteraf blijkt deze zelfs bijna niet meer zichtbaar te zijn.
10:29 De bossen links zijn Nederland, rechts Duitsland.

Thuis verneem ik dat de organisatie van de Vierdaagse de starttijden van diverse afstanden heeft vervroegd in verband met de verwachte hitte. Er wordt 32 graden in de schaduw verwacht en de Via Gladiola ligt bijna volledig in de volle zon. De starttijd voor de 50-kilometerlopers blijft echter ongewijzigd, omdat dit organisatorisch niet meer voor elkaar te krijgen is. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het begintijdstip van wegafsluitingen. Een andere maatregel in verband met de hitte is dat militairen niet met bepakking hoeven te lopen. Verder komen er touringcarbussen langs de Via Gladiola te staan zodat publiek in de airco van de bus kunnen bijkomen van de hitte langs de route. Het wordt nog een pittig dagje morgen, als we alle vooruitzichten mogen geloven. Gelukkig is het de laatste dag, en het komt vast wel goed.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,7 km5,4 km/h (6,6 km/h)
3 (Groesbeek)49,4 km5,5 km/h (6,6 km/h)
Totaalteller:2583,7 km

woensdag 16 juli 2014

4daagse 2014, dag 2, Wijchen (50km)

08:18 Op de dijk naar Niftrik
Gisteren iets te hard van stapel gegaan en dat merk ik aan de stijve spieren die ik gisterenmiddag al opmerkte. Vannacht goed geslapen, maar de spierpijn is nog niet weg en met stijve spieren laat ik me vroeg in de morgen in de auto zakken en ga ik op weg naar Nijmegen. Ik besluit het vandaag wat rustiger aan te doen om de benen zo te sparen voor de heuvels van de derde dag. Ik probeer met de drukte mee te lopen naar het Zuiden van de stad, maar zelfs als ik niet mijn best doe, loop ik nog 7 km/h. Dat zij dan maar zo, maar ik neem wel extra veel pauzes.

In Wijchen is er - net als gisteren - een niet aangekondigde controle en een tekstkar toont de resterende afstand na 16km lopen: voor de 50-kilometerlopers zou dat 20 kilometer zijn. Gisteren werd ook al een overduidelijke onjuiste afstand getoond: na 45km lopen nog 20km te gaan. Ze lijken behoorlijk de draad kwijt te zijn bij de organisatie. Gelukkig staan de bordjes met de routepijlen wel goed en de meeste mensen kennen het parcours, dus we komen er wel, maar voor de rest van de dagen ga ik geen enkele tekstkar meer geloven en vertrouw ik alleen nog maar op de cijfers van mijn eigen apparatuur.
Op een rotonde komt een motoragent aanrijden die tussen de wandelaars door probeert te komen en omdat wij gewend zijn dat wij altijd kunnen doorlopen en politie langs het parcours auto's tegenhoudt, duurt het wat langer voordat de wandelaars aan de kant gaan. Ook ik heb de neiging om gewoon door te lopen, totdat ik voor op de motor waar normaal 'Politie Volgen' staat als ze iemand willen meenemen, nu de tekst 'Ambulance' zie verschijnen. Ik rem af en laat de motoragent passeren. Even later rijdt de agent met sirenes verder naar zijn bestemming.
08:33 De brug bij Niftrik komt in zicht

In het centrum van Balgoy neem ik mijn tweede pauze en onder het geluid van een podiumband smeer ik mijzelf hier in met zonnebrandcrème en zet ik mijn petje op als bescherming tegen de zon. Een kilometer voor Balgoy begint deze namelijk vrij fel te schijnen.
In Balgoy vertrekt iemand van zijn rust die met een immense vlag van Israël loopt. Als ik klaar ben met insmeren, broodje eten en rusten, zie ik in de verte de Israëlische vlag wapperen tussen de wandelaars en zie ik hoeveel afstand er tijdens mijn pauze ongeveer had kunnen worden afgelegd.
Op de dijk naar Niftrik loop ik een stuk mee met een brigadier van politie Dronten. Gezellig en makkelijker vanwege de afwisseling. Vlak voor de controle die we hier op de dijk tegenkomen, staan er toiletten langs de route en de brigadier gaat naar het toilet. Vanwege de voorbeeldfunctie die hij heeft - hij loopt in uniform - mag hij niet wildplassen zegt hij tegen me en we nemen afscheid.

09:25 Tijdens een rust komt de Israëlische vlag mij weer voorbij.
Een stukje voorbij de controle zie ik iemand de dijk aflopen. 's Avonds op het Vierdaagsejournaal van Omroep Gelderland blijkt dat je hier 7 kilometer kan afsnijden. De organisatie houdt dit in de gaten en biedt overtreders de keuze om terug te lopen en alsnog het juiste parcours af te lopen of het polsbandje in te leveren en gediskwalificeerd te worden. Van mij mogen ze je gelijk diskwalificeren, al moeten ze als ze willen doorlopen nu ook een aantal kilometers extra maken en dat zal ze ook wel leren.

Bij Niftrik neem ik weer een pauze en eet ik een broodje. Vervolgens loop ik verder naar de tweede doorkomst van Wijchen. Hier komt de 40 kilometer erbij en later ook de overige afstanden. In Wijchen is het weer ouderwets gezellig en de dranghekken die geplaatst zijn om ons de ruimte te geven, geven mij het gevoel van de finish van een touretappe.

09:49 In de drukte van Wijchen
Na Wijchen lopen we door richting Beuningen. Hier hebben ze weer dezelfde artiest als afgelopen jaren om de mensen te vermaken. Ik loop Beuningen uit en pauzeer in de schaduw van een rij toiletten. Als ik weer verder wil lopen, merk ik dat ik pijn heb aan mijn voeten en ik ga op een stoel zitten om een steentje uit een schoen te halen. Als ik de sok uittrek, ontdek ik een blaar op mijn linkerachterhiel. Ik pak een steriele naald en Leukoplast en behandel de blaar zodat ik hier verder geen last meer van hoef te hebben. Even later passeer ik een tekstkar die weer een onjuiste afstand tot de finish laat zien.

In Nijmegen is de route gewijzigd omdat de nieuwe verkeersbrug (De Oversteek) niet mag worden afgesloten. Over het fietspad lopen we onder de brug door richting de Waalkade. Hier krijg ik nog een pizzapunt aangeboden en met deze laatste energiestoot loop ik van de kade omhoog richting de laatste straten van vandaag waar roze woensdag wordt georganiseerd. Hier wordt alcoholvrij Radlerbier uitgedeeld wat lekker verfrissend werkt. Even later steek ik de grote weg over en kom ik aan op de Wedren waar ik mijn startkaart voor de derde wandeldag in ontvangst neem.
12:35 In de straten van Nijmegen

Ik heb in Nijmegen geen last gehad van de in Beuningen geconstateerde blaar. Dat is een goed teken voor morgen. Thuis ga ik in bad, waarna ik de blaar opnieuw van tape ga voorzien.



Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
2 (Wijchen)48,7 km5,4 km/h (6,6 km/h)
Totaalteller:2534,3 km

dinsdag 15 juli 2014

4daagse 2014: dag 1, Elst (50km)

03:49 Wachten op het startschot.
Rond de klok van acht uur lag ik maandagavond op bed en het was wat lastig in slaap vallen, al is dat uiteindelijk prima gelukt. Tijdens de slaap wel regelmatig even wakker geweest, dus licht geslapen en steeds de klok in de gaten gehouden. Uiteindelijk slaap ik toch diep als om 2:35 de wekker gaat. Ik weet m wel in een keer uit te zetten en zo stil mogelijk met alle benodigdheden naar beneden te verkassen. Daar kijkt een poes me verlangend aan, dus als eerste open ik de voordeur zodat deze niet door het huis gaat staan miauwen. Daarna aankleden, brood in de tas en flessen vullen met water en snel de auto in. Daar mis ik mijn bril en telefoon, dus loop ik nog even terug om die ook op te halen. Daarna kan ik echt weg richting Nijmegen en ergens tegen half vier kom ik aan bij de Ovatonde in Lent wat tegenwoordig Nijmegen Noord wordt genoemd. In tegenstelling tot vorig jaar staat de bus klaar en die vertrekt niet al te lang nadat ik ben ingestapt. Zo kom ik rond kwart voor vier aan bij de Wedren. Aan de overkant worden wat openingswoorden uitgesproken door de marsleider en de nieuwe hoofdsponsor, maar door het gejoel om me heen is daar niets van te verstaan. Als het vier uur is, gaan we aftellen en dat wordt op de beeldschermen getoond zodat iedereen tegelijk zou kunnen gaan tellen. Zou je denken. Toch lopen de meeste mensen een tel voor op wat er op het scherm staat, maar dat mag de pret niet drukken.

05:43 De zon komt op.
Om 4:05 uur krijg ik mijn startscan. Voordat het zover is, zie ik honderden wandelaars gescand worden en de route richting de Waalbrug in bezit nemen. Als ik met mijn wandeling kan beginnen, probeer ik een beetje om de massa heen te lopen, want die loopt niet echt door. De natuurkundigen zeiden het al: "massa is traag".

Net na de Waalbrug moeten we op een andere manier naar Bemmel lopen doordat er pal naast de bestaande brug werkzaamheden zijn die er ernstig op lijken dat er een tweede brug naast wordt gebouwd. Of dat zo is, weet ik niet zeker. In Bemmel stop ik even om de broekspijpen uit te trekken en op dat moment heb ik ondanks de drukte op de Waalbrug, toch een gemiddelde wandelsnelheid van 7,4 km/h. Kennelijk is het niet alleen zo dat je je kan laten meeslepen door snelle wandelaars, maar leiden langzamere wandelaars ook tot hogere wandelsnelheden, omdat je met een groter snelheidsverschil makkelijker kan inhalen.
09:12 In Elst.

De route lijkt twee keer door Bemmel te lopen. Dat wil zeggen: we passeren twee keer een bordje dat de bebouwde kom van Bemmel aankondigt. Ondanks het zeer vroege tijdstip staan er in de eerste passage van Bemmel al kinderen langs de weg om snoep uit te delen. Bij de tweede passage van Bemmel is het inmiddels licht geworden. Ik loop er snel doorheen op weg naar Huissen. In dit gebied herken ik veel plaatsen waar ik eerder dit jaar ben geweest bij mijn trainingswandeling vanaf het station Arnhem door de Overbetuwe. In Huissen is het al gezellig druk en voor ik het weet, ben ik er alweer doorheen. In Huissen kun je met een model in badkleding op de foto (m/v) en als ik dit punt passeer, vraag ik aan het mannelijke model dat bij gebrek aan klandizie snoep aan het uitdelen is, of hij het niet koud heeft. Ik vind het namelijk ook niet echt warm in mijn korte broek en t-shirt terwijl ik mezelf nog warm loop. De jongen beaamt dat hij het best wel koud heeft en ik wens hem veel sterkte.
09:26 Op weg naar Valburg.

Na Huissen volgt de dijk naar Elden. Dit is een relatief saai stuk, waarna we over een aantal fietspaden bij Elden op weg gaan naar het punt waar de 40 kilometer erbij komt. Dit gebeurt bij de Rijkerswoerdseplassen ter hoogte van restaurant De Klomp. Vanaf nu is het een stuk drukker op de route en de wandelaars met rode polsbandjes gaan helemaal op in de overvloed aan witte polsbandjes van de 40-kilometerlopers. Even later in Elst komen ook de dertig en de militairen erbij en is alles compleet.

Elst is de naamgever van deze etappe als grootste doorkomstplaats en hier wordt dan ook door het publiek het grootst uitgepakt. Het is nu ook wat later op de ochtend dus zijn er meer mensen op de been dan plaatsen waar je om vijf uur 's morgens doorheen wandelt. Na Elst volgt de tweede controle van de dag en dan lopen we door naar Valburg. De plaatselijke dominee doet net als vorig jaar zijn best om het evangelie te verspreiden maar vind niet veel gehoor. In Valburg ligt een geocache op de route maar die is niet bereikbaar doordat er publiek in de weg zit. Ik loop verder richting Slijk-Ewijk en de recreatieplassen die hier liggen. Op het terrein bij de plassen lopen twee groepen militairen naast elkaar en ik probeer hen te passeren op het enige strookje asfalt dat nog vrij is. Vlak voordat ik er voorbij ga, veranderen enkele wandelaars ineens van positie waardoor ik er niet helemaal vlekkeloos langs kom. Ik reageer maar niet op het geklaag dat ik achter mij hoor van een van de militairen die in de weg stond. Het blijft vermoeiend dat mensen die met zes man breed 6 km/h lopen niet snappen dat er ook wel eens mensen zijn die er voorbij willen en dat niet kunnen...
09:30 Hier zorgt sneeuw voor wat verkoeling.

Ik loop verder naar Oosterhout waar de beruchte dijk zal worden betreden. Deze dijk is inmiddels psychologisch wat korter geworden doordat nu ook de nieuwe verkeersbrug er overheen loopt. De dijk kan zo in drie kortere stukken worden verdeeld. Op de dijk begint het wat te regenen, maar meer dan lichte motregen wordt het niet. Zonder problemen passeer ik de Oversteek en de spoorbrug en kom ik aan in Lent, maar hier kunnen we weer niet zomaar de Waalbrug op vanwege de werkzaamheden. We lopen onder de brug door en maken een draai waardoor we uiteindelijk toch op de juiste plek uitkomen. Uiteindelijk kom ik aan in Nijmegen en nadat ik me om 12:25 heb afgemeld en de startkaart voor de volgende dag heb gehaald, loop ik langs een nabijgeleden cafetaria waar ik een frietje eet voordat ik naar de pendelbus loop die me bij mijn auto zal brengen.
11:00 Bert van der Lans, recordhouder, loopt zijn 67e vierdaagse.





Statistieken
DagAfstandGemiddelde (bewogen)
1 (Elst)52,2 km6,3 km/h (7,0 km/h)
Totaalteller:2485,6 km